onsdag 25. mars 2015

Må-ha-blomster i X-faktor






Mens vi venter i spenning på hvem som går videre til finalen i X-faktor, kan jeg vise frem noen av de blomstene jeg kunne tenkt meg i min egen hage. 
Jeg har notert minst 20 blomster, men måtte begrense meg ned til disse nedenfor til å ha med i innlegget må-ha-listen her i hagebloggen min.




  Primula auricula, sword fra Annes hageverden. Denne var bare så søt!







Centaurea montana 'Black Sprite' fra Marits hagedagbok.
En virkelig elegant blomst!
(Takk Marit for riktig navn,)



Salvia patens, blåsalvie eller praktsalvie som jeg kaller den, fra Tigerliljes grøne glede.

Denne så jeg på Ringve Botaniske Hage i fjor. En nydelig blå blomst!





Ammi majus, kongeskjerm, fra Hagen vår(Anne)
Flott og elegant blomst, virkelig!



Også Den lykkelige hagen hadde denne flotte kongeskjermen, Ammi majus.






Jeg har fått øynene opp for pyntekorg i år. Og fra Rantenhagen er denne  Cosmos 'Double Click Snow Puff' en av de jeg ønsker meg, gjerne med humle:)
Jeg har kjøpt noen pakker med pyntekorgfrø, men ikke denne, enda..





Spir - Astilbe er og en jeg kunne tenkt meg mye mere av. Jeg har en stakkar, som sliter med å trives der den står. Nå må den flyttes snart:-/
 Dette flotte nærbildet er fra Amo sin blogg.

Mye fint i hagebloggene! Om du klikker på navnene, kommer du inn på de forskjellige bloggene. Og   her   finner du flere må-ha-innlegg:)




Chili- og tomatplantete vokser så det knaker, eller de fleste av dem. Det er så forskjellig hva slags høyde de får. Tror den korteste tomatplanten bare blir 50 cm høy. 
De skulle vært pottet om snart, men det blir ikke denne uka. Og når en sier ja til å ha to separatutstillinger neste år, og att på til være med på en stor kollektivutstilling i sommer, ja så er og blir det travle dager fremover. 
Vi får se hvordan det blir med de hageplanene jeg hadde dette året, om å få ryddet i flere av bedene jeg begynte på i fjor.  Og lage et lite drivhus av de gamle vinduene jeg har stående i bod og kjeller. 
To syriner skal flyttes og to tre busker også. 
Tanken om å bestille flere stauder, skal jeg la ligge til senere iallefall. 

                                    Ha en fin fin vårdag! Her er det sol:-)





12 kommentarer:

  1. Hyggelig at Ammi majus fikk bli med på listen din:) Jeg har frø hvis du vil ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Ammi majus ble jeg veldig facinert av da jeg så den første gang til Hagen vår, og har du frø blir jeg kjempeglad for å få noen!!

      :-)

      Slett
    2. både duppsoleien og ammi majus med i finalen! Gratulerer, det var moro! Send meg adressen din til denlykkeligehage.blogspot.no, så sender jeg frø i posten.

      Slett
    3. Jeg mente denlykkeligehagen@gmail.com.

      Slett
  2. Hei på deg. Du har kikket på feil plante :)
    Den svarte heter Centaurea montana 'Black Sprite'
    Flott må ha liste. Jeg tør ikke skrive noen må ha liste, for den er lang nok fra før ;))

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Da har jeg rettet opp navnet. Takk takk:-)
      Ja, disse listene ja... He..
      Fin kveld igjen!

      Slett
  3. Så fina val du gjort, det var svårt att välja bland alla fina växter. Ha det gott/Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, det var vanskelig, men mange flere er notert i hageboka mi. Til senere en gang.
      Ha det fint:-)

      Slett
  4. Ja dette var godsaker på rekke og rad :-)) Humlen kom på kjøpet! Og gratulerer med finaleplassen! Du har fått min stemme ;-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Og TAKK! Har jeg kommet i finalen? Da må jeg inn og se hvilken som ble valgt ut.
      Tuuusen takk for stemmen, Marit! Klem:-))

      Slett
  5. Lykke til med utstillingene :)
    Og God påske og god helg
    ooooog, gratulerer med finaleplassen :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuusen tusen takk skal du ha, Anne! Artig å få komme til finalen!
      God påske til deg også, og god helg!
      :-D

      Slett