søndag 1. mars 2015

Fisk, og rovfuglbesøk



Helgedager igjen, og det er fiskedager her til oss. Kveita er favoritten, men også skrei, brosme, lyr, lange mm. Fisk er nemlig kjempegodt! I dag da jeg sto og skulle tilbrede kveita, kom en spurvhauk innom hagen.


                                                                         (dette er en hann fra noen år tilbake, med en stær)



 Her sitter dagens spurvehaukbesøk. En ung hann, kanskje en unge fra i fjor. Temmelig uerfaren, ikke særlig redd, og litt klønete.



 Gråspurven jobbet seg gjennom langs hekken og ut, hauken etter. Her sitter den i naboens epletre etter at gråspurvene har "rømt". Men etter så mange feil og latter fra oss, så fikk den ingen spurv i dag.
For den var ganske så komisk der den hoppet ut og inn fra hekken, rundt på naboens sykkel, innom den gamle sykkelen vår, og litt rundt-om-kring på verandaen. Stakkar, jeg tror den var veldig sulten...



 Jeg har ryddet mye i hagen de siste dagene. Og denne fant jeg i ett av bedene i dag.
Så nå er det ikke igjen så mye å rydde. Raking av plen liker jeg ikke, der setter jeg de andre i arbeid,)
Men det er litt for tidlig enda.



Med mye vind, er det en liten utfordring å rake og rydde. Så jeg måtte legge over litt plank, trillebåra og riva for å holde det jeg rakte i dag, på plass i komposten.



 Snøklokkene blomstrer! Og det jeg trodde var krokusblomstring, var en snøklokke som hadde frødd seg tre meter unna. Tror kanskje det er svartmaurene som har spredd frøene, men det var iallefall skikkelig gøy. Snøklokker kan en ikke få nok av.



 Noen benytter sjansen i nyryddet bed....(kvistene i bakgrunnen, er mot rådyrene.)



 Mens andre sniker seg til å spise av skjormaten(brød) jeg kaster ut. Dette er nemlig Colli, nabolagets skrekk.



                                                                       Gullkorg. Og alt nå ser jeg melduggflekker...



Det er koselige marsdager. Det går mot flere hagedager utover.

                                                                                   :-)

2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder av spurvehauken! Så spennende med rovfugler så tett på! Her har jeg to ganger sett en rovfugl som jeg ikke finner ut av hva er. Den er smal og grå og kanskje det er en falk av noe slag. Heldige deg som har snøklokker allerede! Moro at de frør seg, for det visste jeg ikke at de gjorde.

    God mandag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er spennende med disse rovfuglene. Og enkelte ganger er det vanskelig å se hva slags det er. De er jo så raske.
      Ja, snøklokker er virkelig flotte. Og den må ha frøsådd seg, for jeg skjønner ikke hvordan den ellers har kommet seg dit den kom opp.
      Fin mandag til deg og:-)

      Slett