onsdag 4. februar 2015

Snåle opplevelser i hagen.






For noen år tilbake, kom jeg over et par Boasnegler som vi har i hagen. Den er en kjølsnegl og er den største av landsneglene vi har i Norge. Den kan bli rundt 20 cm lang og kan variere i farge og mønster.



 Parringsakten er noe helt for seg selv. De er tvekjønnet, kryper høyt opp, slipper seg ned ved hjelp av slim de produserer. Og mens de henger slik, slipper begge sneglene ut et blått parringsorgan ved hodet som de snor rundt hverandre.




 Slik kan de henge i mange timer, før de kryper hver til sitt.
Disse sneglene møtte jeg en julikveld da jeg var på vei til komposten med noe som skulle kastes.



Mønsteret er nokså spesielt at denne sneglen er vanskelig å ta feil av. Men de jeg har i hagen, syns jeg har blitt mindre flekkete enn før. Boasneglen har kommet til Norge med mennesker, og den har vært i landet ganske lenge. Den er vanligst langs kysten, og er funnet helt nord til Tromsø.



Mine snegler hadde kanskje bommet på høyden, eller kanskje det var blitzen som forstyrret dem? For de gikk hver til sitt ganske fort.



                                                                                                      Den ene oppover...



                                                                                                         ...og den andre bortover.



 I min hage får de være i fred, men jeg har hørt at de kan gjøre noe skade på planter om de blir for mange. De er vanligvis så fåtallige at de sjeldent utgjør noe problem. Den lever bl.annet av mark og andre nakensnegler.
I tillegg kan de være aggressive mot andre snegler, så boasneglen kan du med fordel la være i fred i hagen. Nå har ikke jeg iberiasnegl i hagen min, så jeg har ikke fått sett om de faktisk skremmer de bort.



                           Andre navn på denne sneglen er, leopardsnegl, tigersnegl, akersnegl og boakjølsnegl.




                                                                       Nytt forsøk dagen etter? Og lusa vil være med,-)


8 kommentarer:

  1. Artige sneglebilder! Jeg har aldri sett boasnegl. Her har vi bare åkersnegl og sånne med hus på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Nei, den finnes ikke overalt denne sneglen. Åkersnegler har jeg og, tusenvis. De ødelegger mye i hagen om det er en fuktig sommer. Hagesnegl med hus har jeg også, de er pinnsvinet veldig glad i.

      :-)

      Slett
  2. Så flotte bilder! Har aldri fått studert de så inngående ;))
    Jeg så en bosnegl der vi bodde før, men her har jeg ikke sett den. Her har jeg svarte skogsnegler og de får være i fred.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Fint at dine svarte skogssnegler og får være i fred, når de ikke gjør særlig skade.
      Fin dag igjen!

      :-)

      Slett
  3. Fantastisk fine og informative bilder du har tatt - og godt dokumentert kunnskap om boasneglen også. Kjempebra! I redsel for iberia skogssneglen får jeg intrykk av at mange ser på all snegl som et utelukkende skadedyr- og det er de jo ofte ikke. Jeg har ikke iberiasneglen selv, jeg heller, så hos meg får sneglene leve i fred. De har jo en viktig funksjon å fylle i mangfoldet som gjør at kretsløpet er både sunt og produktivt :-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.) Ja, det tror jeg også. Og det å fjerne alt av snegler i en hage, selv om en ikke har iberiaen, er bare dumt. De har sin misjon de også. Så får vi heller legge til rette for at det blir mindre, om vi vil det. Bl.annet ikke la plankestabler mm ligge tilgjengelig, for der liker de å legge egg.
      Fin dag igjen!

      :-)

      Slett
  4. Ushhh..ja disse er så ekle...jeg har ikke ord!
    MEN bildene du har tatt er jo superflotte...nesten skumle..med motivet så tett på..:)
    Boasnegelen får leve her hos meg også...:)
    Takk for hyggelig hilsen hos meg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Hehe.. Ekle syns jeg ikke de er, heller veldig facinerende. Og så flott boasneglen får leve til deg også, selv om du ikke liker de så godt.
      Ha en fin dag!

      :-)

      Slett