tirsdag 10. februar 2015

Litt mere macrotips







                                                                                       Nyklekte edderkoppunger.



 Fotograf John Hallmén, sammen med Stanislav Snäll, har en grei side om macrofotografering, bl.annet om å kunne snu objektivet og få mere forstørrelse.  Her er linken.



 Og hvordan du kan lage din egen lysskjerm.   En trenger en plastlampeskjerm, tape, kniv mm. Gå inn på linken og se på denne smarte skjermen.  Andre tips om lysskjermer/reflektorer finnes også på siden.



Jeg syns det er fint med tips til utstyr, for det er mye en kan lage selv på en enkel og rimelig måte. Det er ikke så mye som skal til, for å være litt kreativ.



Så er det å finne et insekt å fotografere da. Ennå er det ikke så mange å se, men det har vært så mildt i mange dager, så de første vil nok snart dukke opp. Alle bildene jeg har av insekter, er tatt der hvor jeg fant dem i hagen. Det gjør det litt mere spennende enn å ta dem inn til fotografering. Som jeg vet at noen gjør også.
Med blomster derimot, så har jeg noen ganger pga vind, som det er endel av her, tatt med blomstene inn ved vinduet og fotografert de der. Ellers blir det bare uskarpe bilder.

I dag tenkte jeg å få fire forskjellige tomatfrø i jorden.

Korischnevaja Sliva
Tigrette cherry
Ola Polka
Coyote, villtomat fra Mexico.

Alle chiliene jeg sådde for en god stund siden har spirt, bortsett fra Mexican negro. Men nå har jeg lagt frøene i vann over natten, så jeg prøver igjen. Det ender vel med at jeg må gi bort planter pga plassmangel,)

                                                                                     :-)


4 kommentarer:

  1. Supert med tips! Jeg skal "suge" de til meg:) Kjempe fine insektbilder du har tatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Fint å kunne gi tips.

      :-)

      Slett
  2. Dette var det veldig interessant å lese. Skal prøve å snu objektivet. Det er utrolig at det går an.Vakre bilder du har tatt.
    Her er også såinga i gang. Har kjøpt en del frøposer, klarer ikke helt å begrense meg. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er mye som kan gå ann, bare en får tipsene. Jeg har ikke prøvd det enda jeg heller.
      Frø ja, jeg skulle ikke ha noen i år, men....

      :-)

      Slett