tirsdag 27. januar 2015

Jppi!








         Jalapenoene er de første som spirer av alle chilifrøene som ble sådd. Fine spirer, elegant pyntet med dråper.



                                                                 Og inne i akvariet er det passe varme, og et fuktig klima.




I går satte jeg ut noen potter med staudefrø. De skal ha tid på seg ute før de spirer. Pottene står der ikke sola får tak på våren, for det er ikke så bra. Og så må jeg huske på å kaste over snø innimellom.
Det er første gang jeg sår stauder på vinteren i potter og setter ut. Før så har jeg bare strødd frøene her og der rundt i hagen, men ikke alle er lette å finne igjen, eller huske hva det var. Små spirer er nå små spirer.
Pilen har jeg og fått kuttet ned, buntet og lagt i garasjen til tørking. Trenger endel for å lage skulpturer, men det er bare å samle en stund. Ha en fin tirsdag!

                                                                                             :-)




12 kommentarer:

  1. Så vakre spirer du har fotografert!
    Nydelig med dråper på :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dråper er fint:)

      :-)

      Slett
  2. Hei! Fantastiske bilder av chili. Minner meg om rytmiske bevegelser. Har sådd i potter som jeg har satt ut, og har litt blanda erfaring. Det er lett å glemme dem, men til helgen skal det sås og noen skal ut i kulda.
    Skal bli veldig spennende å se pilskulpturer du lager.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var så gøy med macrofotografering igjen.
      Jeg har aldri prøvd å sette ut potter med frø, men en lærer vel med tiden. Pilskulpturer er jeg litt gira på, etter at jeg så Tom Hare og Emma Stothard sine på nettet. Tror ikke jeg har nok pil i år, men kanskje til noen små fugler.

      :-)

      Slett
  3. Så vakkert da, de små bladskuddene med vanndråper,,magisk,, og ett lite håp om at våren nærmer seg.

    God onsdag til deg Kathrine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Dråper er dekorative på planter :)
      Våren nærmer seg ja. Morro å få noe i gang på vinteren.

      :-)

      Slett
  4. Det var nydelige spire-bilder! Jeg prøvde å så stauder ute i fjor, men de ble nok litt mishandla siden jeg glemte dem litt. Det var lite snø også. Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal gjøre det igjen... Samtidig er det er jo veldig greit å slippe å fylle opp kjøleskapet med frøpotter :-).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er spent på såingen min i potter ute. Men kanskje jeg skulle sette noen i det andre kjøleskapet i kjelleren. Det holder 1 pluss, og er fullt bare i jula. Smart tips!

      :-)

      Slett
  5. Alltid deilig med grønne spirer og ikke minst på denne tiden av året :-)) Og ekstra lekker med dråper i håret! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! ja, spirer er så flott! Og det gjør jo heller ingenting at håret er nyvasket,) God helg igjen.

      :-)

      Slett