onsdag 21. januar 2015

Dammen i hagen, 3







Ja, disse skulle jeg gjerne hatt i dammen min, men det går nok ikke. Det er et Kvinandpar som holder til lenger opp her, som jeg har fulgt noen år. Og her er ungene de fikk for noen år siden. Fine:-)



Men tilbake til hagedammen. Litt av vitsen med dammen, var å få mere dyre- og fugleliv i hagen, noe det også har blitt Men når den lå under Hurdalsrosa, så jeg den ikke fra verandaen som jeg ønsket, når alle staudene vokste til. Og bladfallet fra rosa økte ettersom den ble større.



   Så da skulle den flyttes! Og, det gjør jeg aldri igjen.  Ny dam foran og rester av den gamle bak i bildet.



Ny grop ble gravd ut, rett ved verandakanten. Ny damduk kjøpt, og det viste seg at jeg hadde fått tredobbelt så stor duk som oppgitt på pakken, til samme pris som en. Så jeg har nok til to dammer til jeg.



Alle steinene bortsett fra hellene, er funnet på mange av turene vi har hatt rundt omkring. Vi har til tider hatt litt tung bil,)



Så leste jeg et tips i et hageblad om alger i dam,  at hvis en brukte torvblokker oppi, så ble vannet surt sånn at algene ikke trivdes. Blokkene ble skåret opp og lagt langs kanten for å dekke damduken, og noen ble lagt under steinene som ligger i bunnen og mot verandaen. 
Nå har de ligger der noen år, og det har virket kjempebra. Men nå må jeg bytte ut noen, for det ble bittelitt alger i fjor sommer.



                                                                                         Gråsisik på besøk.



                                                                                                   Skjora elsker å bade.



                                                                                         Mumrikk møter pinnsvin.



                          Pinnsvinene tiltrekkes av vann, særlig på våren etter vinterdvalen. Da er de tørste.



Så her er den nye dammen, bygd med svette, blod og tårer , ) Nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle flytte dammen akkurat den våren, når ett av ribbeinene mine var knekt og i tillegg hadde bronkitt, men litt sta og utålmodig er vi kanskje, vi hagefolk? Vi får da ting gjort , )



                                                                             Hvor ble det store drikkekaret av?



Det ble fint å sitte på verandaen og se dammen etter flytting, men i vår fikk vi ny veranda. Og den ble ti cm høyere enn den gamle, så litt av utsikten til noen av kantene forsvant. Men, jeg flytter den ikke igjen,)

Nye stauder ble plantet rundt, men nå må noen flyttes pga plassmangel. Dette er forresten gulldusk, som ikke annbefales å plante i hagedammer. De sprer seg mye.

Krypfredløs har ikke kommet opp i dammen enda, den lukes vekk så snart den nærmer seg, og sverdiris er plantet sånn at den ikke sprer seg.

Nå finnes det regler for dam i hagen, og jeg har lest noen forskjellige. Om jeg ikke tar helt feil, så ble litt av reglene forandret for noen år siden, men er ikke helt sikker. Dette kan sikkert googles på nett, eller sjekkes på kommunesidene.
Sikker noen lesere som vet om disse reglene også.
Vi har en dam som ingen ser, da hagen ligger skjult og det meste er nedgrodd av planter. Men jeg har armeringsnetting som legges over når vi er borte, samt at begge portene inn til hagen er låst. Hekkene er tette og har 2-3 cm lange torner, og det går rett og slett ikke ann å komme igjennom.
Og så er ikke dammen så dyp som den var før. Men om en vil inn i hagen, så kommer en seg jo inn,  uannsett.

Knottplagen ble ikke større enn den var før jeg laget dam, og bare to mygg og tre klegg har jeg sett de 16 årene vi har bodd her. Og det er ikke så mye.
Av andre insekt i og ved dammen,  har vi vannløpere, virvler og noen øyenstikkere og libeller.

                                                                                                   :-)







4 kommentarer:

  1. Hei! Det er innmari fint med dam(mer) i hagen. Det skaper ro. Kjenner meg veldig godt igjen i det å samle steiner. Det er fascinerende. Du har laget veldig fine kanter på dammen. Skulle inderlig gjerne ha pinnsvin i hagen. Her det ingen farlige biler. Forholdene ligger godt til rette, men har aldri sett noen i nærheten.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dam i hagen er fint! Og steiner må en jo samle. De kan brukes til mye i en hage.
      Håper det dukker opp pinnsvin til deg også, de er så fine! Her er det heller ingen trafikk, så pinnsvinene er trygge for bilder.

      :-)

      Slett
  2. Takk skal du ha! Her kan man lære av andres feil så vel som suksessene ;-)) Vi har planer om dam i hagen, eller vi og vi.. Dette er Hr Ranten sitt prosjekt :-D Vi suger til oss all kunnskap vi kan på området!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, andres feil er godt å ta med. Glemte å skrive om at en må sjekke der en graver om det kan være kabler i jorden. Det har skjedd her i nabolaget,)
      Fint med prosjekter, Hr Ranten!

      :-)

      Slett