tirsdag 20. januar 2015

Dammen i hagen, 2







 Etter å ha brukt den store butten til "dam" i hagen, hadde jeg endelig bestemt meg for å lage en skikkelig en. Jeg leste tips og råd i bøker og blader før jeg satt igang.
Og katten var med,)



 Den første feilen jeg gjorde, var å annlegge dammen under Hurdalsrosa. Så her ble det mye bladfall på høsten. Det var også mye røtter i jorden, og mange gamle filleryer mm ble lagt i hullet før damduken kom på plass.



                                                   Dypest i midten på ca 60 cm, så hyller rundt på kantene til planter.



 Damduken lå en stund i sola for å bli myk, før den ble lagt oppe i hullet og vann kunne fylles på.



                                                          Så var det å dra i duken jo mere vann som kom oppi.



 Jeg hadde fått sverdiris av ei venninne(Og andemat. Kommer tilbake til det) som jeg satte i leirpotter og plasserte i dammen. Her var det og krypfredløs, og det var feil nr. to. Den spredde seg mye!

Sverdiris er den eneste viltvoksende irisen i Norge, og kan fint ha røttene i vann, men den spredde seg og mye etterhvert, så dammen ble mindre og mindre.



                 Spennende når det skjer ting i hagen! Og for et drikkekar! Men, ikke lett å komme til.



 Mye steiner langs kanten, mose fra skogen/elva, små leirpotter mm. Mosen måtte jeg til slutt feste med bærnetting, for den likte skjora å kaste rundt på leting etter småkryp.



                                                              Min første dam, og gjett om jeg var fornøyd, så langt.



 Her har dammen overlevd den første vinteren. Så tok irisen, krypfredløs og andemat etterhvert helt overhånd....



Andemat ja. Denne vannplanten fikk jeg og. Veldig dekorativ, men i løpet av sommeren, grodde dammen helt ned. Andemat har lange trådrøtter som legger seg på kryss og tvers i vannet.
Så den måtte bort. Men den kan være flott som dekor i små vannspeil på verandaen, i fat el.liknende.

Denne dammen hadde jeg i noen år, før jeg ble så lei av alle bladene fra Hurdalsrosa som falt oppi, at jeg bestemte meg for å flytte den inntil verandakanten. Det ble for mye å renske opp i. Fortsettelse følger.

                                                                                :-)

2 kommentarer:

  1. Det er mye man må tenke på når man skal anlegge dam, skjønner jeg. En velholdt dam er stilig. Selv tør jeg ikke å anlegge dam av frykt for å finne barna med hodet ned og rumpa opp. Det blir spennende å lese fortsettelsen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endel å tenke på er det jo. Det finnes regler for hagedammer, og at en må gjøre den sikker nok. Min nye dam ble ikke så dyp som den gamle, og at den blir dekket til når vi er borte.

      :-)

      Slett