mandag 19. januar 2015

Dammen i hagen, 1








                    Tenkte å legge inn historien om hagedammen min her i bloggen. Fint å se tilbake på senere, og ha det i bloggarkivet mitt.



 Jeg lurte lenge på om jeg ville ha dam i hagen. Om det da ville bli mye mygg og knott, som det ofte følger med det å ha vann i hagen.
Knott hadde vi litt av fra før.



 Til slutt så måtte jeg prøve, og startet med en stor butt for ca 7-8 år siden. Tjærebehandlet utenpå og kledd med presenning innvendig.
Fylt med teglstein, røtter, mose, krypfredløs,  og rumpetroll.
Krypfredløs kan dessuten  blomstre under 5 cm med vann, men sprer seg mye om den får slippe til.



 Så om rumpetrollene. Veldig artig og spennede, men det er et men her. Amfibier er totalfredet, så det er ikke lov å flytte de, eller egg til andre steder. Det ble en brå stopp etter at jeg leste om det.



Denne sommeren ble iallefall hagen etterhvert fyll opp med 200 hoppende småfrosk. Håpløst! Her var det ikke lett å klippe plenen!
Det ble en enorm jobb å samle sammen alle småfroskene før vi klippet, og det gjorde vi jo en gang i uka.

                                                                   Butten ble starten på vann i hagen min:-)

6 kommentarer:

  1. Så artig å høre om dammen din! Det går åpenbart fint å ha dam i en tønne :)
    Jeg vet alt om rumpetroll i hagen, for jeg har en dam hvor frosker legger uendelige mengder rumpetroll. Den første sommeren klekket alle ut, det var umulig å klippe plenen ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Og jada, det går fint å ha små dammer og, og disse tønnene er jo dekorative også.
      He, du vet om rumpetroll og småfrosker ja:) Plenklipping er ikke lett når det myldrer rundt omkring.

      :-)

      Slett
  2. Herlig! Jeg ser det for meg :-D Oppsamlingen av rumpetroll. He he, ja kanskje vi skal være glad i vikke har frosk i hagen? Holdt på å sette ut noen en gang for noen år siden men det ble med tanken ;-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) He, ja jeg hadde med ungene på småfroskejakt, men de spredde seg og til nabohager, så det ble egentlig bare slitsomt. Kanskje greit å ikke ha de ja.

      :-)

      Slett
  3. Artig! Jeg har også veldig lyst på hagedam, men lurer på om jeg da får økt mengde mygg og knott..? Så jeg får følge med og se hva din konklusjon etter hvert ble :-)
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, tanken var at rumpetrollene skulle ta larvene. Vi er litt plaget med knott på kveldstid etter at sola er borte, men det ble ikke værre med dammen iallefall. Skal skrive litt om det i neste innlegg.
      Ha en fin dag igjen!

      :-)

      Slett