fredag 16. januar 2015

Akvariet kan brukes til så mangt.



                                                                             Første frø i jorda:-)


Da har jeg fått de første frøene i jorda, og akvariet fungerer fint som et lite drivhus.  Etter at alle fiskene døde for rundt fire år siden (hva som skjedde vet jeg ikke) så har det samlet støv i kjelleren.



Akvariet ble det tatt opp, vasket og satt på arbeidsrommet mitt i andre etasje. Her er det, i tillegg til lyset i akvariet, mye naturlig lys også. Og nokså kjølig rom nå i vinter, da jeg ikke har jobbet der siden november.



                                Chili måtte såes nå i januar, for de trenger så lang tid til å bli skikkelige planter.



                                      Jeg har byttet frø med Elisabeth. En dame med disse fire flotte bloggene:

                                                                                             Chiliglede  
                                                    
                                                                                            Lille tomat

                                                                                      Mat og plantegleder

                                                                                      Pelargoniumoasen


                                                                  Ta en tur innom disse bloggene, og bli inspirert:-)



                                                                               De jeg fikk sådd i dag var:


                                                                                    Mexican negro 
                                                                                  Explosive ember  
                                                                                   Pinocchio nose  
                                                                                Varigert rainforest 
                                                                                       Jalapeno


                                            De jeg ikke har fått sådd pga at det kanskje blir vel fullt etterhvert, er:

                                                                                       Inca hot
                                                                            Habanero neon yellow
                                                                          Trinidad douglah brown


Fikk også med noen pakker med tomatfrø. De skal jeg så i slutten av februar, begynnelsen av mars. 

På veggen bak de sådde frøene, har jeg informasjon om de enkelte chilisortene. For det er faktisk ikke særlig å ta feil av disse når de skal høstes. Noen må en bruke hansker på faktisk, men den sterkeste har jeg ikke sådd, enda...

Jeg har ikke fått kastet krykkene helt enda, men bandasjen er tatt av og foten trenes nå opp igjen til en fysioterapeut, pluss endel øvelser her hjemme. Skal bli godt å komme i orden igjen nå når det nærmer seg hagedager! Riktig god helg!

                                                                                   :-)




4 kommentarer:

  1. Spennende sådd! Ved innhøsting av chili er det lurt å bruke hansker, ja. Jeg brukte det i høst, og det tror jeg var lurt. Sterke saker disse chiliene ;)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, chilli er spennende! Og hansker er lurt.
      God helg til deg også:-)

      Slett