onsdag 17. desember 2014

Fugler i hagen, Svarttrost ´Turdus merula´







                                                                                          En lekker fugl, svarttrosten:)



                       Vi har iallefall ett par som hekker i hagene rundt her, og holder til her på vinterstid også.



 Rognebær og rosiner er favoritten. På høsten fryser jeg ned rognebær, så jeg har til fóring på vinteren. Men nå kom ikke snøen før for to dager siden, så det har vært lite fugler å mate så langt.

 Svarttrosthannen er svart, med flott oransje nebb og gul ring rundt øynene. (bildet over her)
Hunnen er mørkebrun med litt lysere strupe og bryst. (de to første bildene)





                                                                          Artig å prøve seg med lang lukker på svarttrosten.




I dag er det rundt 8-10 minus og flott vintervær! Og her til meg er det en veelig rolig førjulstid,)
Det blir litt julekortskriving og baking av krumkaker i dag, tror jeg.
Og så har jeg kjøpt meg en ny symaskin! Den andre måtte jeg kaste ut på verandaen for et par år siden, for den begynte å ryke så voldsomt. Og siden har jeg vært uten, helt til nå. Så årets julegave til meg selv, er symaskin.

Over Trondheimsfjorden er himmelen turkis og rosa, og straks kommer sola. Dette blir en flott dag!

                                                                                     :-)

2 kommentarer:

  1. Det er en vakker fugl. Liker så godt det danske navnet, solsort. Om våren når den sitter i toppen på en høy gran og synger, er noe av det vakreste jeg hører.
    Her har det vært 3- 4 minus, litt sol og rimfrost. Det er fint. Gratulerer med ny symaskin. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den synger veldig flott på våren! Fint navn den hadde på dansk:)
      Takk for det. Godt å ha en symaskin igjen.

      :-)

      Slett