tirsdag 2. desember 2014

Fugler i hagen, Blåmeisen ´Cyanistes caeruleus´





                             Blåmeisen er en artig og nysgjerrig fugl. Her sitter den på speilet jeg la ut i hagen en vinter.



                                                                                    En fargeklatt i hagen min.



          I år ble det klekket ut fem blåmeisunger i en av kassene. Her den siste på vei ut i verden. Jeg og sønnen var heldigvis hjemme da de hoppet ut.



Her et bilde fra 10-12 år siden, da sju unger hoppet ut og en fløy inn verandadøra og landet i bokhylla.
Det er litt vanskelig for oss å se forskjell på hunn og hann, men meisene ser UV-lys, og skiller lett da hannen reflekterer i ultrafiolett men ikke hunnen.

I dag regner det litt her, og egentlig er det helt ok når det ikke har kommet snø. Det er så tørt og støvete ute, så regnet får vasket vekk mye.
Koselig med stjerner i vinduene når det er ikke blir så lyst ute på dagtid.
Det er ikke mange julegaver igjen å ordne heller. I og med at de fleste gavene skal sørover, er de ferdige for lengst.
Sylte skal lages i morgen, og sønnen blir med. En varm jobb, men veldig koselig. Litt tidlig med julebaksten enda syns jeg, men har fått vasket litt i huset. Ellers så er jeg ikke så nøye med julevask. Tar litt året rundt, og særlig på våren syns jeg det er koselig å få vasket litt inne innimellom hagearbeid.Og iallefall om våren er av det våte kalde slaget.

                                                                                  Ha en fin dag    :-)


4 kommentarer:

  1. Så fine bilder av blåmeisen! Jeg liker den så godt, og her er det også mange av de.
    Jeg er ikke ferdig med noe, men blir det nok i år også. Jeg vasker også litt og litt.
    Koselig med litt juleforberedelser nå!

    God tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:-) Ja, den er koselig å ha i hagen.
      Og det er en fin tid nå før jul, og godt flere har et avslappet forhold til julevasken,)

      :-)

      Slett
  2. Det er veldig spennende nå de forlater redet. Her det mange fugler som har rede under takstein og i sprekker og kroker. Lenge er det masse aktivitet, foreldre som flyr fram og tilbake og fugleunger som roper på mat. Plutselig er det helt stille. Fugleungene har forlatt redet.
    He er det langt fra tørt. Det har regnet i bøtter i hele høst. Nå har det vært frost med litt snø, men i kveld er det rundt 0-grader. God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kosleig når det hekker fugler i hagene. Og det blir merkbart stille når de drar sin vei..
      Regnet kom hit også nå, i massevis vist nok. Og vind. Men sånn er det bare. Støvet ble iallefall borte.

      :-)

      Slett