onsdag 12. november 2014

Macrofotograferingstips






                                    Det er noe helt eget ved å kunne krype rundt og ta bilder med et macroobjektiv. 


                                   (Dette er høstbjørnespinner, som jeg fulgte fra larve til ferdig sommerfugl)



                                 Noen har spurt etter tips, så da kan jeg skrive litt om mine det i dette innlegget.



Jeg kjøpte et ganske dyrt Nikon macroobjektiv, et som var lyssterkt og solid mot støt mm. Men det trenger en ikke, en kan godt velge billigere alternativer, selv om de ikke er så sterke.


                                              
                                                          (Hunnen er vingeløs, legger egg rett etter den er klekt og dør)


Men nå har jeg sett etter "ringer" en kan sette mellom objektivet og kamera for å få en enda mere forstørrende effekt. En blir jo litt hekta på denne macroverden. Link HER.
Det finnes mange ringer, dette er bare et eksempel.



                                                                                                                            (Dette er hannen)

                                              Hvordan belyse og beskjære bildet er kanskje vel så viktig som utstyret. 



                                                                                                               (Jern på myrvann)


Jeg bruker ikke blitz, men vurderer å kjøpe et som kan vippes bort fra motivet. Dette for at ikke motivet skal bli "flatt" av lys rett på.  En kan og klistre en liten papirlapp over blitzen for å få et mere dust lys. Fungerer greit i enkelte situasjoner det også.



Jeg har et stødig stativ (pga endel vind) som jeg bruker noe, men på de fleste bildene er kameraet håndholdt. Da er en mere fleksibel og kommer bedre til, syns jeg.  Så får det heller være at folk lurer på hvorfor jeg kryper rundt..



(Denne fluen var bitteliten! Under 2 mm. Her lå jeg på myra på hytta i regnklær og 23 varmegrader. Regnklær pga veldig våt myr,) En må lide litt for bildene)


En kan jo bruke stubber, greiner, stein og andre stødige ting, til å få kameraet i ro. På kjøkkenet bruker jeg kjeler til å sette kameraet på når jeg tar inn blomster mm og fotograferer på kjøkkenbordet. 



Da setter jeg det småtteriet som skal fotograferes i en liten klype (ikke insekter da) og kan velge bakgrunn etter hvordan jeg vil ha det. Vil jeg ha sort bakgrunn, tar jeg en sort T-sjorte og henger opp bak. Eller et av maleriene mine, som er i forskjellige farger.
Og vil jeg har en annen bakgrunn når jeg fotograferer ute, gjør jeg det samme der. 



Dusjflaske kan en og bruke, om dråpene detter av etter regn.  Det hender jo en kommer borti og de fine dråpene forsvinner. Da er dusjflaska god å ha.



            På vinteren er krystaller flotte å fotografere. Det er ikke bare på sommeren macroverden er fin.



                                                                                                   (Soldugg har fanget en flue)

                                           Alle disse bildene her, er tatt ute. Det er jo det jeg mest gjør.



                 Så er det litt gøy å ha andre ting i fokus enn hodet hele tiden. Vevkjerringbein f.eksempel.



Vet ikke om det hjalp så mye dette her, men bare spør om det er mere.
Det er også et hav av innstillinger på speilreflekskameraene også. På manuell innstilling kan en bestemme skarphet på motivet, bakgrunnen osv.  Og så er det en fordel å ha på serieknappen, da tas mange bilder etter hverandre. Så er det bare å plukke ut de beste.

Det finnes mange bildebehandlingsprogrammer en kan bruke, men jeg har ikke gjort det så mye. Jeg bruker av og til Photoshop om bildet er for mørkt eller for lyst. Men stort sett så blir bildene ok på kameraet.

Egentlig vet jeg nesten ingenting om utstyr, men det er iallefall gøy å fotografere! Og det er jo det som teller mest:)


                                                                                          :-)


Jeg har sikkert glemt mye også, men det er bare å prøve seg frem. Ofte blir jo de minst planlagte bildene best. Jeg nok litt avhengig av lav sol, morgensol og kveldssol er best.  Og en lærer seg jo til når lyset er på sitt beste, kaste det en har i hendene og løpe ut,)

10 kommentarer:

  1. Utrolig flotte bilder! Jeg vil gjerne lære mer om dette, men har et gammel Canon macolinse. Hvir jeg skulle kjøpe en ny, hvilken ville du da anbefale? Jeg har Canon som nevnt, men det finnes sikkert mange bra linser der også. Hvordan beslyser/beskjærer du? Jeg vil gjerne lære mer!
    Må nok spare til en ny linse ja :) Det er gøy å fotografere uansett årstid !

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Oi, jeg er litt dårlig på merker og anbefalinger, men det jeg gjorde, var å oppsøke en god fotobutikk og prøvde litt forskjellige objektiver. En kan også kontakte en kameraklubb og få råd også. Det finnes så mange forskjellige macrolinser. De fleste bestiller på nett tror jeg, men jeg har kjøpt alt mitt utstyr i fotobutikker.
      Jeg beskjærer etter jeg har lagt inn bildene på iphoto på macén og eventuelt i Photoshop. Eventuelt regulerer lyset der. Behandler aldri bildene på kameraet.
      Men lavt sollys er flott! Jeg har og brukt arbeidslamper, lommelykter osv. Speil er fint, da kan en få f.eksempel himmelen som bakgrunn uten at du er ute.
      Ikke så lett å forklare, men det er bare å prøve seg frem.

      :-)

      Slett
  2. Macro er morro. Det er lett å ble hekta :-)

    SvarSlett
  3. Flott innlegg :-)) Vi er jo mange som er hekta på macrofotpgrafering?! I allefall jeg :-)) Jeg kan anbefale en blitz som kan reguleres slik at lyset treffer objektet indirekte, og som du skriver kan det i tillegg benyttes en skjerm eller et ark papir for sende lyset ned på objektet. Selv bruker jeg closeup filter på min kitlinse ( den som følger med når du kjøper et kamera) Jeg liker best morgenlyset eller lavt kveldslys, heller lett overskyet enn strålende sol. Og i vår digitale verden kan vi jo are knipse i vei og velge de beste bildene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jeg hadde en sånn blitz før, men den greide å få en knekk og virket ikke lenger. Og ja, overskyet vær er flott fotovær! Det værste er høy sterk sol.
      Vi er heldige som har en digital verden ja! Det blir fort maaange bilder,)

      :-)

      Slett
  4. Tusen takk! Ser at du har laget en etikett med makrofotograferingstips. Det er så fint å kunne gå tilbake å bli minnet på. Kjøpte makrolinse for en stund siden, Canon, som er veldig lyssterk sammenlignet med normalobjektivet. Men det er helt klart at jeg ikke har kunnskap om å utnytte mulighetene. Lurer på det samme som Marit. Og en annen ting; når jeg går for nær motivet, vil ikke linsa fokusere skarpt på det jeg ønsker. Fokus går fram og tilbake og finner ikke fokuset i "mitt" bilde. Skjønner du hva jeg mener??
    Så til det viktigste, fantastiske bilder. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt greit med disse etikettene. Og det er mange muligheter med disse forskjellige linsene.
      Og ja, når du går nært motivet og objektivet bare suser ut og inn, så kan du sette på manuell fokusering. Altså, slå av autofokus. pleier å hjelpe det.
      Tusen takk!

      :-)

      Slett
  5. Så bra at du laget dette innlegget! Jeg "suger" til meg tipsene, og er klar for å prøve selv. Uansett utstyr er vel moralen - øvelse gjør mester, og det skader ikke å være kreativ og å være villig til å "lide" for de beste bildene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Og riktig, øvelse gjør mester!

      :-)

      Slett