fredag 28. november 2014

Fugler i hagen, Spurvehauk ´Accipiter nisus´








                                                              Øverst på næringskjeden i hagen min, står nok Spurvehauken.



                                                                               Denne vinteren disse bildene ble tatt, var det 9 stær som overvintret her.



                                                                                                        Men de ble tatt en etter en.



                                      Her er hunnen da hun tok en hvil på den gamle stigen utenfor kjøkkenvinduet.



                                                                Og sønnen sto innenfor og så på. En flott opplevelse!



                                                                                          En halv time satt hun og hvilte seg.



 Før hun fløy opp i furua. Ganske godt kamuflert, og jeg hadde nok neppe sett den om jeg ikke viste at den var der.



Dette er hannen. Den er mindre enn hunnen, og dette var nok et par som hodt til her fordi mattilgangen var god denne vinteren.
Og der det skjer noe, der er skjora også,)

I år har jeg ikke sett de enda, men så er vinteren ganske enkel for de fleste her fortsatt.

                                                                           Riktig god helg!



6 kommentarer:

  1. Flotte bilder av Spurvehauken! Spennende med sånne rovfugler på besøk :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er veldig spennende å få de så tett nær.

      :-)

      Slett
  2. Fantastisk flotte fuglebilder du har tatt! Hvilken linse bruker du til fuglefotografering? Jeg rekker ikke helt over med bloggingen for tiden og det er jo ellers mørkt både når jeg går om morgenen og når jeg kommer hjem om ettermiddagen. Får satse på litt sol i helgen?! Vi har også hatt denne fuglen på besøk i hagen. Her er det jo også god tilgang på mat =O God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Her brukte jeg først 18-200mm objektivet, men skiftet til 150-500mm for å komme enda tettere. Bildene er tatt fra kjøkkenvinduet og verandadøra.
      Ja, det er ikke så mye å fotografere når det er lite lys. Håper du fikk tatt bilder i sol helga som var. Og bloggingen får en jo ta når en har tid og lyst:)

      :-)

      Slett
  3. Kjempe fine bilder, og for en morsom opplevelse!

    SvarSlett