mandag 24. november 2014

Fugler i hagen, Sidensvans ´Bombycilla garrulus´




Ups, tiden flyr. November er snart over. Hvor ble den av? En fin tid nå mot jul:) Litt annet å pusle med enn hage, selv om det i hagen fortsatt er blomster etter mange frostnetter i oktober og november. Noen gir seg vist aldri. Astersen og Moskuskattosten holder ut, ja og Lindgrenrosa.







Fortsatt har vi håndverkere i huset, men mye har kommet på plass igjen også. Og jeg begynner å komme meg igjen etter forkjølelsen, selv om turen til Gudbrandsdalen med julegaver ble avlyst i helga.



                                  Nye malerier har jeg og jobbet med, for de skal leveres til salg  nå før jul.




                      Men nå, over til Sidensvansen! Høstens vakreste fugl. Den flyr rundt i flokker med sin sølvklokkelyd.Den hører med til spurvefuglene.



                              Jeg har fått tatt mange bilder av denne flotte fuglen i hagen i mange år.  Denne morgen da dette bildet ble tatt, var det rundt 23 minus.




                    Rognebær liker den godt, og jeg pleier å fryse ned mye på høsten, så jeg har til fóring utover vinteren. 




                                                      Trosten og svarttrosten liker også rognebær veldig godt.



                                                                                                               Fin ja?



                                                                      Ikke er de spesielt redde av seg heller, når det er mat å få.



                                                Da vi gikk tom for rognebær her en vinter, tok jeg opp solbær fra frysenen.



Det ble litt vanskeligheter med å spise disse bærene, for de var litt for store. Men etter litt slit så gikk det bra. Legg merke til den røde tungen.
Disse to siste bildene har min datter tatt.

Så det er lurt å samle litt rognebær og legge i fryseren også, eller solbær. For ikke alle fugler spiser nøtter og fett.

                                                                                        Ønsker alle en fin uke:-)

2 kommentarer:

  1. Hei! Fantastiske foto av sidensvans. De ser veldig eksotiske ut. Jeg har sett store flokker om høsten i rognetrærne.
    Lykke til med salget! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anne! Ja, de er noe for seg selv i fargedrakten disse sidensvansene. Og de er jo veldig glad i rognebær.
      Takk for det.

      :-)

      Slett