søndag 16. november 2014

Fototips, lang lukker og panorering.






           Ingen tvil om at jeg liker macrofotografering, men er også veldig svak for bilder med lang lukkertid og panorering.  Panorering utføres ved at du følger et motiv i bevegelse med kameraet samtidig som du trykker ned utløseren og tar bilder.



                                                                                                  Det er kjempegøy.



                                                                                             Bildene blir som malerier.



                                                                                         Fine fotomodeller disse fuglene.



                                              Og her ved Trondheimsfjorden har jeg hatt mange timer i fjærekanten.



 I nydelig varmt morgenlys. Dette og det bildet over her, er de eneste jeg har brukt stativ på. Resten er håndholdt kamera.



                                                           Måser som slåss. De er virkelig fine å fotografere! Bildet blir nesten som en blyanttegning.



                        Landskap er og spennende å jobbe med, men jeg er nok best på vintermotiver der.

Så prøv manuelle innstillinger på kameraet, lang lukker og panorering. Oppdag hvor gøy det er. Jeg har og prøvd å bruke teknikken på insekter, da er humlene å anbefale. Men de er jo borte for i år, så nå går det i fugler. Spennede er det iallefall, og så blir jo ett av hundre bilder topp! Resten er bare å slette,)


                                                                                            :-)

12 kommentarer:

  1. Som alltid vakre bilder! Spennende motiver :)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Mange av bildene har jeg jo lagt ut på fotobloggen min for noen år siden, men de er nye for de som ikke har vært inne der.
      Fin mandag til deg:)

      Slett
  2. Underbara bilder Kathrine!
    Även jag älskar att fota med lång slutartid...sitter just och redigerar måsbilder tagna med lång slutartid, behövde en liten paus och så kom jag in hit till dig:) En händelse som ser ut som en tanke, eller hur!?
    Länge sen sist, datorn har inte varit högprioriterad senaste tiden...men bättring kommer:)
    Hoppas du har det bra, ser så ut av bilderna att bedöma i alla fall:)
    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gertie! Tusen takk! Ja, du og tar mange bilder med lang lukker, de er topp. Tilfeldig du stakk innom tro,)?
      Dataen er ikke så mye i bruk her heller nå. Ligger veldig på etterskudd med å legge ut bilder, men det skal ikke være noe mas, bare morsomt. Og du og har jo vært opptatt med bilder og utstillinger. Skulle gjerne vært på begge.
      Klem:-)

      Slett
  3. Så spennende! Skikkelig kule bilder :)

    SvarSlett
  4. Det skal jeg teste! Du har tatt skikkelig fine bilder, og kul effekt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skikkelig gøy å prøve dette. Og så gjør det ikke så mye at det blir mange dårlige, for det blir det. Slett i vei og ta nye, helt topp!

      :-)

      Slett
  5. Hei! Gjett om jeg skal prøve. Skal bruke vinteren til å studere manualen til kameraet. Det er så inspirerende å se bildene dine. Kjempefint at modellene og bakgrunnen får så forskjellig uttrykk.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra at du vil prøve! Det er skikkelig gøy.
      Jeg er utrolig dårlig på bruksanvisninger, så jeg bare begynte uten å lese den,) Hehe..Gikk bra det også. Har faktisk tatt vare på mitt første bilde jeg tok med lang lukker, og det første panoreringsbilde. Artig å se de etter så mange år.

      :-)

      Slett
  6. Utrolig tøffe bilder! Det er jo det som er så utrolig imponerende Kathrine! At du mestrer aller teknikker så bra :-)) Ja nå er det snart fuglene som får full oppmerksomhet! Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg prøver iallefall å tøye mulighetene en har med et kamera. Ellers hadde jeg kanskje gått litt lei,)
      Fuglene er fine å fotografere, men enn så lenge har de det fint uten for mye fóring. Nesten litt skremmende dette været i november.

      :-)

      Slett