mandag 3. november 2014

Dråpe på ryggen






 Hagen holder seg godt enda. Det har vært frost noen netter, men stort sett er det varme dager.



I dag ble det rundt 10 pluss. 



Vet ikke helt om  det er ok. For blir det varmere på kloden, så kommer det flere skadeinsekter i hagene våre.



Denne er helt harmløs da. Vandret rundt på Astrid Lindgrenrosen min, som fortsatt kommer med blomster.



 Og en nydelig flue jeg har hatt mange av i sommer. 



Kul flue!  Det er så gøy med macrofotografering! Nå tenkte jeg og bestille tre "ringer" en kan legge mellom objektivet og kameraet for å få enda mere forstørring:)



I går satte jeg hvitløk i urtebassenget mitt. Urtebassenget er en stor gammel trevaskestamp(skal skrive om det senere)som står ved verandadøra. Lettvint å hente urter som skal brukes på kjøkkenet.
Noen legger kjøkkenhagene sine så langt bak i hagen, at det blir så tungvint å hente grønnsaker og urter til bruk i maten. 
Men altså, hvitløk har jeg prøvd i mange, mange år i kjøkkenhagen. Uten hell. Har så fuktig jord, og mange våte vintre, så de har råtnet. Nå har jeg blandet i sand, og at urtebassenget har god drenering, så da håper jeg det går:) Hvitløk og løk er favoritten på kjøkkenet her til meg.

Ellers er høsten lang. Og snekkere er snekkere(......)  Vi håper på hyttetur til helgen, om det ikke kommer så mye snø, har litt mere traktkantarell jeg skulle ha plukket. Og flere gammelplank å ta med hjem.

                                                                                              Ha en fin ukestart alle sammen:)

8 kommentarer:

  1. Bustebartepin :-)) Det er vel ingen hemmelighet at jeg også synes det er gøy å fotografere fluer?! Jeg leste om makrofotografering og dette med å ta mange bilder og hente ut de skarpeste områdene på alle. Og bing! Superskarpt bilde. Men jeg liker jo helst å gjøre det så enkelt som muøig :-)) Filter innenfor linsen sier du?! Her må jeg lese meg opp skjønner jeg :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..Ja, skikkelig bustebartepin! Artig med fluefotografering. Vet du og liker det veldig godt ja.
      Tynne ringer kan kjøpes nogenlunde rimelige ja.

      :-)

      Slett
  2. Stilige bilder! Kan du ikke lage et innlegg hvor du beskriver teknikken(e) dine, hva du mener med "disse ringen", utstyr du bruker, tips etc. Jeg er ny i macrofotografering og tar veldig gjerne i mot noen tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, kanskje det? Kan jo skrive litt om hva jeg gjør osv. Hadde et innlegg om det for mange år siden i min gamle hageblogg, men verden har jo gått fremover med det meste da.

      :-)

      Slett
  3. Ja, kan du ikke det? Innmari morsomt å se ting i den minste detalj.
    Her ligger kjøkkenhagen nederst i hagen pga at der er det mest sol, men krydderurtene er rett utenfor døra. Ganske deilig når det er mørkt. Hvis vi skal bevege oss noen meter fra huset, må vi ha hodelykter. Har tenkt å sette hvitløk i flere uker, må få gjort det til helga. Fjorårets ble veldig fine. Lykke til med å finne traktkantarell og få med flere gammelplank.
    Fin ukestart til deg også! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, jeg kan jo det:) Det er virkelig gøy å se disse bittesmå insektene hvordan de ser ut ja. Nå er jeg ikke noen nerd på utstyr, vi ha det enkelt og rimelig.
      Håper du får satt hvitløk i helgen. Det er innmari godt.

      :-)

      Slett
  4. Vakre fluebilder! Får håpe du får nok snø på hytta i vinter. Her melder de om snø fra i morgen, men håper at det venter en stund enda.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, på hytta kan det være myyye snø i vinter, men det meldes ikke så bra. Her kommer det ikke så mye snø, men håper jeg slipper glatta iallefall.

      :-)

      Slett