fredag 31. oktober 2014

Sibirsk nøttekråke, og Mummi






                                   Vi har en Weymonthfuru i hagen som den sibirske nøttekråka liker veldig godt.



                                                  Og i nabolaget er det endel sembrafuru som den også spiser frøene av. 



I fjor hadde vi 14 stykker i furua vår, men da hadde snøen kommet. Nå er det foreløpig bare en, og den liker ikke skjora noe særlig godt,)
Før kom de i store flokker fra Sibir, men nå har den blitt mere og mere en permanent hekkefugl.

Huset står fortsatt på hodet, og vi begynner å bli lei av å bare spise på kjøkkenet. Spisebordet er opptatt, nemlig! Men det skal bli bra om litt, sjø:-)



Mange fine farger rundt i hagen. Her ble Mummifamilien med på en tur, før de fyller magene med granbar og går i hi for vinteren.



 Snusmumrikken derimot, pakker telt og fiskestang, munnspill og pipen og vandrer sørover. En fri sjel, klok og tenksom. Og har gitt navnet til vår katt, som kalles Mumrikk.

Tove Jansson ville fylt 100 år i år. Kan anbefale to av hennes bøker, "Trollvinter" og "Sent i november".  Ja, egentlig alle hennes bøker:)
"Sent i november" er  den niende og siste boka i Mummitrolluniverset, og en vakker og melankolsk bok.
Denne skrev hun etter at moren døde, og den er en påminnelse om at en dag må vi alle greie oss alene, uten en mamma.
Tove Jannsons favorittårstid, var august. Overgangen fra sommer til høst.
"Sommerboken" er en av hennes voksenbøker, og anbefales den også.

Ja, også var hun en fantastisk tegner! Hun var utdannet maler og tegner, og arbeidet bl.annet som illustratør :-)


                                                                            Ønsker alle en fin fin helg:)

8 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Den sibirske nøttekråka var skikkelig vakker! Den skulle jeg gjerna hatt besøk av, men bor nok for langt sør til det :)

    Mumiefamilien er alltid koselig å se igjen! Min ungste sønn hadde helt dilla på den tegnefilmversjonen som kom på 90 tallet. Jeg vet ikke hvor mange ganger vi så på de...

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, den fuglen er virkelig flott! Og lite sky.
      Hehe, ja vi har vært gjennom de Mummiefilmene vi også på 90-tallet. Har alle videokassettene, kasser på kasser på loftet,)

      :-)

      Slett
  2. Vi simpelthen elsker mummitrollene :-)) Flotte fuglebilder! denne skulle jeg gjerne hatt på en busk nær meg :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør vi! Skal nevne det for nøttekråka, at du vil ha besøk i busken din,)

      :)

      Slett
  3. Hei! Sibirsk nøttekråke har jeg aldri sett. Flott.Mummitrollene har fulgt meg siden jeg var liten. Mye klokskap der. Snusmumrikken er en klok mann, gjør noe vi alle burde gjøre, hvis vi kunne, vandre sørover.
    P.s. Botanisk hage har jeg også tegnet og fotografert i mange år. Jeg får en hjemmefølelse når jeg er der.
    Ha en fin helg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så mange år siden de begynte å komme hit heller. Men nå er de ganske vanlige.
      Ja, Snusmumrikken er vel den figuren Tove Jansson sa hun liknet mest på.
      Artig du også har tegnet og fotografert i den Botaniske Hagen på Tøyen. Jeg bodde to minutter unna. En flott hage!

      :-)

      Slett
  4. Jeg har noen store sembrafuruer i hagen, og den sibirske nøttekråka er fast gjest hver ettersommer.
    Første året jeg så den, skjønte jeg ikke hva det var. Men ved nettsøk på semrafuru, fant jeg det fort ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sembrafuru liker det veldig godt:) Koselig at du har nøttekråka i hagen din også.

      :-)

      Slett