torsdag 9. oktober 2014






Oktober suser videre i fint høstvær, selv om det nå ble noe overskyet utover dagen.



Rogn:-) Vanlig rogn og kvitrogn. Stor forskjell på bladstørrelsen. Veldig flotte begge to. Nå mangler jeg gulrogn.
Ei jeg kjenner har en i hagen sin her i nabolaget, og jeg håper den frørsår seg like flittig som min kvitrogn, så jeg kan få en liten plante.



Kvitrogn,  Sorbus koehneana.



Dekorative  frukter. Har en rogn i hagen, og epletre, så foretrekker eplevikleren rognen istedet for eplene. Da blir det minimal skade på eplene.



Snøbær, Symphoricarpos albus. Veldig dekorativ, fin å pynte med. 



Solsikkene har begynt å komme ut! Tror aldri jeg har hatt så sene solsikker. Og bare én har knekt i vinden som vi har hatt de siste dagene. 









Ja, og så denne da. En veldig sen klematis. Skjønner ikke hvorfor jeg kjøpte den, men det var vel det at jeg glemte å se på blomstringstiden. Den får sjelden blomstre noe særlig, før frosten kommer. Ser knoppene henger mye på morgenen nå. 
Denne her jeg har bilde av, har stått i kjøkkenvinduet noen dager, til den åpnet seg. Får kanskje ta inn de andre også, for jeg tviler på at de vil blomstre utover nå.
Navnet er borte...



Trebladgillenia er en staude jeg liker veldig godt! Nydelige blomster i juni/juli og flotte farger nå på høsten.  Vakker.



Japanlønn.  Den skal flyttes, for pilen overtar mere og mere der den står. Flott i høstfarger!



Så denne da. En flokks jeg ikke liker. Jeg trodde den var borte fra bedet i fjor, men jammen kom den ikke igjen i år. Jeg liker rett og slett ikke fargen på denne.

I dag har jeg klippet av alle kornblomstene og lagt de til tørk. Fin til kakepynt utover vinteren og litt i salaten.

                                                                                         :-)

8 kommentarer:

  1. Klematisen kan ligne på Ville de Lyon.
    Jeg er helt enig.....rogn kan gjerne brukes mere i hagen. I våres plantet jeg dvergrogn (Sorbus reducta), og nå har jeg sådd Fagerrogn (Sorbus meinichii).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror kanskje det er Ville de Lyon ja. Hadde den et annet sted, men trodde jeg ikke flyttet den da den dukket opp igjen etter mange år.
      Rogn er et flott tre! Mye brukt i Nord-Norge. Tåler mye salt, vind og vær. Dekorative også.

      :-)

      Slett
  2. Så vakre høstbilder! Hvit rogn mangler jeg her, men det skal jeg få skaffet meg. Det blir jeg minnet på hver høst :)

    Det er nok Ville de Lyon ja, den ligner i alle fall veldig på den.


    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, kvitrogn er en dekorativ plante, og så blir den ikke så stor heller. Mere som en busk. Passer godt i de fleste hager.
      Tror det er Ville de Lyon ja.

      :-)

      Slett
  3. Wow så nyyydelige høstbilder, farger og former som bare naturen selv kan lage.
    Du er flink til å se de små vakre detaljene.
    God helg til deg.

    SvarSlett
  4. Her var det mykje fint..........og eg syns floksen din var flott!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) He..ja floksen er kanskje fin på bildet, men fikk ikke fargene skikkelig frem. Men det er jo smak og behag også. Tror den hadde passet bedre et annet sted i hagen , så den blir nok flyttet. Kaster nesten ingenting i hagen, for de kan jo ikke noe for at jeg kjøpte dem ?

      , -)

      Slett