onsdag 22. oktober 2014






                                              Mens vi har snekkere i huset, er vepsen ferdig med sitt byggverk for i år.
                                                              I dag er det vind og regn, så bildene er fra forrige uke.
                                                              Vepsebolet er fra i fjor, det hang ved elva på hytta. Fint ja?



Plankene jeg tok med fra hytta helgen som var, står til tørk i garasjen. Og mere skal hentes til helgen.
Katten har et gammelt hundehus på verandaen, og denne "hytta" i hagen. Katten må jo også ha hytte!
Denne bruker han om det er veldig varmt(ingen saueskinn her) eller om det styrtregner(det spruter ikke vann inn som i katte(hunde)huset) 
Hytta er laget av de to gamle grindene på hytta, og på taket er det tørketålende planter som ikke dekker taket helt enda.
Jeg har tenkt litt på hva jeg skal bruke de gamle plankene fra løa til. Kan bli fint å pusle med utover mot jul.



Poteter fra komposten. En skal ikke kaste poteter i komposten pga at de kan ha med seg sykdom som kan komme i kjøkkenhagen når jorden brukes der, men her har det nok skjedd en glipp. Jeg har ikke hatt poteter i kjøkkenhagen de siste to årene, fordi kjølmarken har herjet iherdig. Men i år var det så varmt og tørt, at jeg fant ikke en eneste kjølmark i hagen! Så i år kunne jeg jo hatt poteter, men en vet jo aldri hvordan været blir...




                                                                   Herlige Asters!  Denne er ny i hagen i år, en fin hvit variant.



                                                                                                   Alle de jeg har, blomstrer og blomstrer. 



                                                                    Japanlønn i kveldssol. Men nå tror jeg bladene har blåst av.



På fremsiden av huset, har vi en sommereik. Den hentet jeg og sønnen fra skogen ovenfor her for 12-13 år siden. Den er toppet én gang, og har fått en fin fasong, men ingen nøtter enda. Det tar vel litt tid. 
På høyre siden i bildet, er litt av nabotomta. De har planer om å bygge en sykkelbod der, så jeg gleder med til å få en krok, og en vegg  jeg kan gjøre noe med mot vår side :-)


 












Vel, høsthagen er fin den også. Og det skal bli godt med litt pause. Plantenavn skal skrives ned i boka, samt ideer til neste år.
Og maaange hagebilder skal gås gjennom. Koselig jobb utover høsten. Ha en fin dag!

                                                                             :-)

4 kommentarer:

  1. Så vakre bilder, og lønnen din er veldig fin!

    Kjekt med gjenbruk av planker til hytte for katten! De trenger jo også et sted å være som er varmt om vinteren hvis dere ikke er hjemme.

    Her regner det som vanlig... Nå er jeg lei av regnvær :(

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker:-) Litt regn og vind her også. Men det kommer som skurer nå, og fra sør/øst, da er det ok.

      :-)

      Slett
  2. Hei! Vepsebol er utrolige byggverk. De tåler vær og vind selv om det ser så skjørt ut. Kattehytte i hagen, kjempefint. I hagen har vi en eik som jeg fant som nøtt med en bitte liten spire. Tror det er ca 9 år siden den ble plantet og nå er treet nesten like stort som ditt. Kanskje skal jeg toppe det som du har gjort..
    Må prøve å komme meg til Botanisk hage å se på høstastersene. De er et fantastisk skue og blomstrer ut i november.
    Ha en god kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vepsebol er så utrolige byggverk! Og dette er ett av noen få jeg har funnet, som er ekstra flott.
      Jeg toppet eika fordi den kommer jo til å bli så stor. Så da vil jeg at den skal bli litt tett før den vokser seg til. Artig at du fant en nøtt med spire i da!
      Asters er så fine! Blir mere og mere glad i dem.

      :-)

      Slett