onsdag 8. oktober 2014



Høstferien er her, og vi har hatt noen flotte dager på hytta. Litt snekring, vedarbeid og en snartur til Sylane og Nedalshytta i Tydal.
Men, det har blåst noe hinnsides horisontalt, og natt til tirsdag trodde jeg hyttetaket skulle dra sin vei.
Hytta begynner å dra på årene, så litt obs obs må en være med taket.



Vel hjemme hadde hagen tålt det meste av vind, men mye av bladene har blåst av. Denne stakkaren kom seg ikke opp av kattekoppen med vann...



Asters! De liker jeg! Flotte blomster og de står lenge. En av de sentblomstrende i hagen. Denne er mørkere i lillafargen enn det bildet viser. Navnet er jo borte...



Denne har blitt svær med årene, og jeg skal få delt den til våren.



Men meldugg plages den med. Og i år var det ekstra mye også. Sikkert pga det varme tørre været.



Dette tror jeg er Symphyotrichum x versicolor.  Den blir litt brun i midten etter den har blomstret litt.



Den bare vokser og vokser. Blir stor.



Men denne kom ikke igjen i år. Navnet husker jeg ikke. Jeg fikk den av en hageblogger for mange år siden. Kanskje noen som vet hva den heter, så skal jeg kjøpe meg en ny. For denne er flott!



Overskyet og litt regn i dag. Men det er ting å gjøre innomhus også, bl.annet et fjell av klær som må vaskes.

                                                                                            :-)

4 kommentarer:

  1. Hei! Asters er et lyspunkt på denne tida av året. Må prøve å få meg en tur til Botanisk Hage på Tøyen. Der blomstrer de til ut i november. Meldugg er noe skit, har masse av det. Det er fort gjort hvis plantene tørker ut, og det har det vært gode muligheter for i sommer.
    Insektet ser ut som et smykke. Vakkert. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Asters er virkelig flotte på denne tiden. Nydelige i buketter også, men denne melduggen kunne jeg godt vært for uten jeg også.
      Det er så lenge siden jeg har vært på Tøyen. Bodde rett ved siden av i noen år, og den Botaniske hagen ble flittig brukt.
      Kanskje ikke så rart egypterene brukte skarabeer til smykker, for insekter er nydelige.

      :-)

      Slett
  2. Stakkars fluen! men det var vel helt på tampen av sesongen uansett? Asters pleier ikke å være noen suksess her i hagen for de rekker ofte ikke å blomstre. I år flyttet det en navnløs variant inn i hagen og den har virkelig vært flott :-)) Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fluen var vel ganske nær nå ja... Rekker ikke astersen å blomstre til deg? Det trodde jeg den gjorde faktisk, for det er kaldere til meg tidligere enn til deg? Håper du finner ut av navnet på den som har vært så heldig å flytte inn i hagen din i år!
      Men, du har så mye annet flott og spennende, så det gjør kanskje ikke så mye at astrersen uteblir,)

      :-)

      Slett