tirsdag 14. oktober 2014

Geléer og blomster







Ja, da har vi fått laget mange geléer. Datteren var her i går, og da fikk vi laget tyttebærgelé.
Dette er eplegelé med chili. Jeg har dyrket chili for første gang i år, og det ga mersmak. Ikke så vanskelig som jeg trodde:-)
I denne geléen har jeg brukt chilien  Bhut Jolokia, en veldig sterk chilisort som skal smake av eple og mango.



Ren eplegelé. Glemte å sile den, men pytt. Smaken er jo der.Dette er eplesorten Katja. Fikk mange epler av naboene også, men de var så tørre, så de egnet seg ikke så godt til gelé.



Tyttebær-og eplegelé. Nam!



Og hvordan gikk det med eple i flaske? Den falt av ganske fort, ettersom eplet ble presset nedover da den vokste, og stilken ga etter. Men nå har den stått inne i noen månder. Kanskje den bare tørker inn etterhvert.



Steppesalvien blomstrer og blomstrer. 



Likeså moskuskattostene mine.  Den lilla,



...og den hvite. Nydelige begge to. Og en av de få blomstene som var i hagen da vi flyttet inn.



Gul lerkespore liker jeg godt. Den vokser der den vil. Den blå er det værre med.



Dekorativ. 



Brudeslør med noen blomster fortsatt.



Tror det skal bli revebjeller neste år også. Sånn ser det ut i hele hagen der jorda er bar. Får flytte de jeg skal ha til et ventebed, for de kommer ikke til å blomstre neste år likevel.



Men denne klematisen syns jeg ikke mye om. Den kommer alt for sent i gang med blomstringen. Håpløst.Trodde det var Ville de Lyon, men jeg tror det er Rouge Cardinal istedet. Den kjøpte jeg etter at V. de L. forsvant.
Uannsett, en altfor sen klematis til meg.
Jeg skal kjøpe en Clematis Vitalba tror jeg, og skifte ut denne jeg har.



Kransveronikaen, både den hvite og den rosa, kommer med nye blomster etter klipp. 



Nyseryllik.



Kongslys blomstrer etter nedklippingen den også. 



Her en annen variant. Liker de veldig godt.

Det har regnet litt i dag, men nå kommer sola snart gjennom og det ser ut til å bli noen fine dager fremover i uka. Ha en fin dag!

                                                                                         :-)

8 kommentarer:

  1. Hei! Det helt utrolig at det blomstrer så fint i midten av oktober. Geléne dere har laget ser veldig gode ut. Jeg har prøvd rognebær og epler, nydelig til lammekjøtt. Det samme er ripsgelé. Kjenner jeg er sulten.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt rart at det fortsatt blomstrer så mye, men i natt kom frosten, så nå er det slutt for mange.
      Geléer er godt! Min favoritt er ripsgelé, men det ble ikke så mye rips i år, etter at busken ble flyttet. Men neste år...
      Ha det fint:)

      Slett
  2. Det er jo veldig mye fint som blomstrer hos deg nå! De kongslysene har jeg også, og de er så fine med sprer seg som ugress. Synd med klematisen som kom i gang så sent. Jeg har en alpeklematis som remonterer i september. Prøv å finne en som blomstrer tidligere på sommeren. Flotte bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gir seg liksom ikke, men tror det stoppet opp mye i natt etter at frosten kom.
      Kongslys sprer seg ikke så mye her, vet ikke hvorfor, men fine er de.
      Alpeklematisen min og remonterte her i september. Nå skal jeg jakte på en hvit tidligblomstrende iallefall,)
      Takk!

      :-)

      Slett
  3. Go kveld Kathrine og takk for hyggelig kommentar. Ja det var den store hjellen som ble ødelagt av den føste høststormen - veldig synd for prosjektet ! Et utrulig flott prosjekt-SALT- og jeg håper de får det på beina igjen!
    Har vært og sett på sommer din her inne og det er utrolig frodig i hagen din :) Måtte inn å se på Haukuglene dine på hytta idag - de er så fine og jammen har vi ikke en av dens like på hytta vår. Vi kom hjem igår fra høstferie der oppe og har hatt underholdning hver dag av Haukugla - så arti !
    Disse geleene dåkkers så spennende ut - tyttebær og eple hørtes godt ut og må testes ut !!! Her går det i rips/solbærgele med mynte den er ikke så værst den heller og iår var det enormt med kirsebær og jeg laget kirsebærgele med cognac - den ble en slager :D

    Håper du kommer igang med fotobloggen din Kathrine - har vært litt stillstand her i sommer - har hatt nok med å bærre nyte finværet !

    Gode høstdaga tel dæ ! Hilsn fra mæ :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg! Ja, håper de får det opp igjen, og det skulle vært veldig fint å få sett det en gang. Syns prosjektet så veldig spennende ut.
      Så gøy at dere også har Haukugle på hytta. De er kjempefine, og ikke så redde av seg heller.
      Geléer er godt, og skjønner den med konjakk ble en slager ja. Det har jeg aldri prøvd, men skal jammen prøve det.
      Finvær må nytes ja! Da vi var innom Bodø med Hurtigruta i sommer, var det over 30 grader. Og vi hadde en knallfin tur hele veien. Nesten litt rart...
      Ja, vi får se om fotobloggen våkner en gang,)
      Ha fine høstdager du også!
      :-)

      Slett
  4. Jeg har tittet på bildene, og likte "Vårskog" aller best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så fint da! Det maleriet er litt andeledes enn de andre, men kanskje jeg kommer til å lage flere skogbilder. Vi får se.

      :-)

      Slett