tirsdag 23. september 2014







                                                                Så kom første frostnatt hit til hagen også. 



                                                                         Frosne dråper er vakkert.



                                  Og denne! Rødbladet høstormedrue,  Actaea simplex ´Atropurpurea´.



                                            Over to meter høy, og nå er den i ferd med å blomstre. 



    De lange blomsterstenglene snor jeg hit og dit ved plommetreet. En av høstens mest staseligste stauder, syns jeg.



Gullris, Solidago canadensis, har blomstret en god stund nå. Den blir også stor og trenger litt plass.           


Admiralen på plass i sola, på en av de mange storknebbene som blomstrer og blomstrer. 



Grovt regnet så har jeg rundt 60-70 stauder som fortsatt blomstrer eller har kommet i blomst på nytt nå i slutten av september. Selv om det går mot slutten, så er det veldig morro at så mange fortsatt henger med.
Nå er det noen stauder som ikke har blomstret ennå, og solsikkene har heller ikke kommet ut. Men de  ble sådd på fremsiden av huset, og der blir det mere og mere skygge utover. Hadde håper de skulle blomstre snart, men vi får se. 250 meter høye og store knopper, men for skyggefullt.

Nå er det ikke så mye å gjøre i hagen utover for min del. Noe snekring og luking, høsting av plommer og epler. Men det beste er å nyte hagen og de fine høstdagene!

                                                                                               :-)









6 kommentarer:

  1. Utrolig flotte macrobilder av dråper! Jeg elsker macrobilder og synes det er en spennende verden når alt blir så forstørret! Synd med solsikkene dine da. De trenger sol hele dagen har jeg funnet ut av, så de må stå mot sør i full sol skal de rekke å blomstre. Til neste år skal jeg så noen nye sorter :-)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, macrobilder er spennende og flott. Artig å komme så tett nær syns jeg også.
      Solsikkene ja, de ble bare puttet ned i det nye bedet på fremsiden av huset for å ha noe der denne sesongen. Jeg pleier å ha solsikker i hagen til vanlig, men i år ble det ikke der. Har jo hatt 50-60 solsikker i et bed før, og det var bare såå flott! Og masse frø til meisene utover vinteren.
      Neste år blir det solsikker i hagen igjen:)

      Slett
  2. Hei! Utrolig vakre bilder. Frosten holdt seg borte fra hagen i natt, men jeg var veldig spent på hvordan det ville gå i natt. Det er så mange dahlia som blomstrer.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, dahliaen min satte jeg gamle vindusruter rundt for å værne mot frosten. Det gikk bra. Og nå har jeg tatt inn alle gladiolblomstene og satt i vase for sikkerhets skyld. Får grave opp knollene en dag.
      Men det går mot vinter, litt synd når det er så mye som er i blomst ennå.

      :-)

      Slett
  3. Så vakre og klare bilder du tar! Nydelige blomster. Første frostnatt har ikke kommet på besøk hos meg ennå, men det er nok ikke lenge til. Jeg har for sikkerhets skyld fått opp alle Dahliaknollene. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, frostnetter er vel like rundt hjørnet til mange nå. Smart å ta inn knollene før det blir for kaldt. Skal ta en runde neste uke, må bare bli ferdig med høstens første storm som er like om hjørnet.

      :-)

      Slett