tirsdag 9. september 2014

Min eneste Dahlia







Jeg har bare en sort  Dahlia, Kaktusdahlia, rosa.



Den har jeg hatt i tre år.



 Bare en blomst har åpnet seg så langt, men flere er på vei.

 

Den står på verandaen ved urtene, for åkersneglene liker den veldig godt.



Fin!



Tanken er å få tak i flere sorter, for det finnes så uendelig mange av dem. Så det må jeg gjøre noe med.



I dag har det regnet litt her, men det er mildt i været. Plommene modnes, eplene også. Smakte på første plommene i går. Nam:) Og noen av eplene skal jeg lage eplekaker som skal i fryseren.



Chiliene begynner å bli røde også. Jeg har to sorter, en som er supersterk, bildet over (mannen min sin) og en som er av den litt mildere sorten. Jeg har høstet av den før i sommer, og trodde egentlig den ikke kom med mere frukter. Men det blir flere.



Litt av steinsoppene jeg fant i helgen, skal tørkes. Så skal jeg lage steinsoppsalt til bruk i supper, gryter og sauser. En nydelig sopp!

                                                                                       :-)

6 kommentarer:

  1. Kjempefine bilder! Det kommer jo flere knopper, og da kan den jo blomstre lenge utover høsten. Dahlia er så vakre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, flere har åpnet seg nå i sola.

      :-)

      Slett
  2. Nydelige bilder. Jeg tror den heter 'Park Princess'. Den ligner veldig. Jeg synes den er innmari fin, men den bruker lang tid på å utvikle blomster. Å finne fast, markfri steinsopp, er lykke. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg tror også det er Park Princess. Mener å huske at det var det det sto på lappen.
      Litt synd den er så treg til å blomstre, det var jeg ikke klar over da jeg kjøpte den. Men neste gang skal jeg se på blomstringsmerket før jeg kjøper.
      Markfri steinsopp er lykke ja!

      :-)

      Slett
  3. Hei! Jeg finner ikke noen kommentarfelt på det siste innlegget ditt!! Du spurte om kantstikkerspaden. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg kjøpte den, men tror det er på Felleskjøpet. Og jeg tror det er Fiskars. Skal undersøke dette. Jeg spør søster.
    Å få planter fra posten er stort. Det viktigste er at plantene er fine, men det er irriterende å vente når kaldere tider kan komme når som helst. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg skulle prøve noe med innstillingene tenker jeg, og da forsvant kommentarfeltet av en eller annen grunn. Men nå er den der igjen:)
      Fint om du kan undersøke hvor du har fått tak i kantstikkerspaden, den så veldig fin ut til å ordne kantene på bed.
      Det var ganske irriterende å vente på pakken ja, men nå har jeg aldri bestilt noe på nett før, og aner ikke hvor lang tid det pleier å ta heller. Men, plantene var fine. Og enda går det ann å plante så de kan få røtet seg skikkelig før vinteren.

      :-)

      Slett