torsdag 11. september 2014

Klatrestativer i hagen







Gamle grinder og stiger er fine til klatrestativ i hagen. Dette er en grind som bl.annet ble brukt på høylass. Funnet på en låve. Her er klematisen Jackmanii på vei oppover grinden tidligere i sommer.



En av de flotteste klematisene, syns jeg. I år ble den ikke så stor som den pleier å være. Det tar seg nok opp til neste år igjen, når den kommer seg skikkelig igang med klatringen.



Leveggen på verandaen ble ikke akkurat vakker. 



Nå har jeg fått laget espalie bortover som New Dawn-rosen og to klematiser skal få klatre på. Gleder meg til veggen blir dekket.



 Sykkelen passet veldig godt sammen med de fine klematisbladene.



Stiger er yppelige til klatrestativer. Her jeg bor, er det mye vind, og en og annen storm/orkankast, så selve hovedklatreveggen er bygget av impregnert materiale og solid festet til vegg og garasjetak.
Stigen er satt inntil og her kommer en klematis jeg ikke husker navnet på. Den blomstrer snart:)
Bakom her, syner ikke så godt på dette bildet, har jeg en Flammentanz-rose. Det er kanskje den rosen flest har i Trøndelag, sterk og en rose som tåler mye nedbør.
Har også en drueranke her, til høyre. Den er nå 12-13 år, men har druknet i en villvin som jeg nå prøver å fjerne.
Etter at vi fikk nytt tak, tar jeg ingen sjanser på at villvinen skal krype inn under taksteinene og ødelegge. Den hadde alt kommet under noen steiner og inn i boden.
Men jeg har tatt stiklinger av den og håper de får røtter, så jeg kan plante den ved den gamle furua.



Knopper på klematisen som har vokst rundt en gammel spade. Gleder meg til de spretter ut!



Enda en stige, satt opp mot klatrehortensiaen. Litt støtte er fint, for denne hortensiaen begynner å bli temmelig stor og tung.
En gammel issag står også her. Jeg liker de gamle tingene, de er dekorative sammen med planter og blomster.

                                                                                      :-)

8 kommentarer:

  1. Jeg prøvde å skrive en kommentar før i dag på ditt forrige innlegg, men det gikk ikke, og heller ikke på Google +
    Godt at det er i orden på dette innlegget da!

    Så flotte klartrestativer du har i hagen! Clematis trenger spesielt noe å klarte i eller dette de bare rett ned.
    Artig med gamle ting ja :-)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble noe krøll, men nå skulle det gå bra:)
      Klematis må nok ha klatrestativer ja, men jeg har faktisk sett markdekkende klematiser også, og noen som hang nedover en mur/skråning. Veldig fint det også, med det går ikke så bra i en flat hage som min,)
      Gamle ting er fint ja.
      Fin dag til deg også:)

      Slett
  2. Så flott og kreativt! Klatrerne kommer til å bli skikkelig begeistret og ta for seg av klatremulighetene:) Jeg må bli flinkere til å bruke gamle ting som jeg har stående. Takk for inspirasjonen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Fint å være til inspirasjon.

      :-)

      Slett
  3. Kjempefine og fantasirike klatrestativ. Jeg synes også det er morsomt å lage dem selv. Noe som er fint, er gamle furugreiner som er så gamle at de har mista barken. Plukker dem med meg fra skogbunnen. De holder ikke så lenge, men da kan jeg lage et nytt. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, jeg har og brukt noen furugreiner, men mest til små stativer. Gamle furugreiner er jo veldig dekorativt!
      Ha det fint:)

      Slett
  4. Kjempefint! Og inspirerende!

    SvarSlett