tirsdag 2. september 2014

Humlene er borte.





Humlene er borte fra komposten, og jeg har så smått begynt med komposten igjen. Se på dette rotet. Og nå får dere se at ikke alt er på stell i min hage heller. For alle har det litt sånt et sted i hagen sin?
På veggen til høyre henger mere brennesler til tørk, til skikkelig gjødselsstart til våren.



Hageslange, sinkbalje, redskap, stein og planter i en salig blanding.



Og her de utrolige slitte men velbrukte kompostbingene.  Med potet der til høyre,)
Her står og en gammel utslagsvask som aldri ble skrudd opp i sommer. Der er det krypfredløs og noe jeg ikke husker.



Og her har planter blitt lagt for enten å kastes eller plantes andre steder i hagen. Måtte jo gå galt.
Nå er plantene skåret ned, men storkonvallen til høyre skal flyttes til storblad-og bregnehjørnet mitt.

For her blir de nye bingene, og nå skal jeg lage tre stykker. Alt her skal graves bort, og til høyre der de gamle bingene står, skal det bli et lite oppbevaringssted for redskap på sommerstid. Muligens en liten vegg med oppheng til diverse.

Jeg har lurt litt på hva jeg skal lage de nye kompostbingene av. Tenkte litt på lecablokker, men det blir for dyrt. Og så er jeg ikke så sikker på impregnert plank lenger heller. Ubehandlet plank varer ikke så lenge, så her må det tenkes.



Hagens godnyhet i dag: Min første mais er høstet! Se så fin den er:-)

                                                                              Ha en fin kveld!


4 kommentarer:

  1. Hei! Yes, vi har et stort område rundt komposten. Kaller det for det kreative hjørnet. Der havner planter for vent, glemmes ofte, kvist og kvast som det tar lang tid å få bort, ødelagte redskaper, you name it. Av og til er jeg glad for at det er en treghet i systemet. Kvist og kvast kan bli klatrestativ eller gjerder. Vi har aldri brukt binger. Legger ugress, kvister, og gress i en stor haug. Som regel tar det en sommer å gjøre fjorårets rester til god jord.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kreative hjørnet var en bra beskrivelse:)
      Binger må jeg nok ha pga pigghekken bak som legger seg over komposten, skvallerkålen som sprer seg og rester av en parkslirekne som jeg hadde der for mange år siden, som dukker opp innimellom. Ellers kunne jeg lagt det rett på bakken ja.
      Kompostere er flott!

      :-)

      Slett
  2. Ja, alle har vel et sånt hjørne i hagen, og det er godt å se at det finnes flere hager med litt smårot ;-)

    Ønsker deg en fin dag i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånt er nok ganske vanlig ja. Og egentlig godt å få det med på bloggen også,)

      :-)

      Slett