fredag 26. september 2014

Hagerunde i september







Det ble tid til en liten hagerunde med katt og kamera i går formiddag. På fremsiden av huset har sommerblomstene vokst mye i sommer. Margeritter er en lett sommerblomst. Den tåler mye tørke og mye regn.



Så det blir alltid margeritter her. Verbena er også en av mine favoritter. Jeg kjøpte tre små planter i vår, og de har virkelig vokst seg flotte. 



                                             Gjødsling og knipe av visne blomster, er det som skal til. 



Ja, så var det solsikkene mine i år da. Høye og flotte, men nå kommer vinden til å knekke de, tenker jeg.  Pleier jo å ha solsikker inne i selve hagen, men i år ble det bare puttet frø i dette bedet, og her er det ikke så mye sol utover dagen at de rekker å blomstre. Men kanskje? 
Den fylte nyserylliken trives her, og bakom mot syrinen er det både storknebb og hvitfredløs som blomstrer.

                                                                           Så videre inn gjennom grinda.



                                                                                  Forbi kompostplassen. 







                                    Og innover i hagen. Joda, katten sitter der fremme:)






             Det er ikke så lett å se alt som fortsatt er i blomst, for de store staudene velter seg mye utover. 



På venstre side er verandaen. Her ville snekkerene lage trapp av tre, men jeg laget en med steinheller istedet. Da kunne jeg plante mellom dem.



Og mens jeg nå sitter her og skriver, så kom det ei vindkule og rev med seg det ene gamle vinduet på verandaen, som jeg bruker til å sette opp ved blomster som trenger litt ekstra ly og varmen, og knuste det:-( Vel, da må jeg ut og få ryddet opp glasskår. Katten forsvant ut og skulle se han og.




Da har jeg fått ryddet opp glasskårene ved denne dahliaen min. Den har det ikke så bra i vinden akkurat nå. Får prøve å sette opp noe der etterpå.
En mais står igjen her. 



                  Utover hagen mot furua ved sparken der borte. Dammen skimtes så vidt bak irisbladene.



Denne leveggen/klatreveggen er ikke så fin, men solid. Fikk hengt på noen gamle spader og satt en sykkel her, for å gjøre den litt finere til rosene og klematisen får dekket den helt.
Til høyre står de to vindusrutene som ble tatt av vinden nettopp. Og dahliaen henger mere ned på gulvet enn de er oppreist. Ja, ja..

Videre mot tørkestativet.



                     Her står gullris, og inni der står en liten spark. Rabarbraen til høyre, den må flyttes. 



Den butten til vestre her, sto på verandaen før, men nå har den stått ved klesstativet i hele sommer. Og er full av svartmaur. 



                                                                                    Litt av dammen.



Og duehode som er en staude jeg liker godt. Den plantet jeg i fjor, og den har virkelig blitt stor etter bare ett år i hagen.



                                                                                             Fin:)



                    Merkelig hvor liten dammen blir ettersom det vokser til rundt,) Tror noe må flyttes ja.


 






Dette bedet rakk jeg ikke å få ryddet opp i dette året. Sverdirisen breier så mye utover nå, at den må bort. Jeg har mye av den andre steder, så her trenger den ikke være. Og etter at jeg flyttet strandkattehalen herfra, har hageastersen virkelig fått tatt over på fremsiden.



                                 Nok et bed jeg ikke rakk. Men må jo ha noe å gjøre neste år også,)



Under furua er det så mye røtter, at det er ikke så lett å få plantet noe særlig. Men det skal plantes stauder som er markdekkende her.
Og rosen som jeg flyttet hit, den brune stratten som står til høyre, er nok død. 






Her ble det litt rot i år, men bare for å få dekket jorden mot ugras, sådde jeg litt ettårige blomster her, til staudene får tak.
Kvitrogna frøsår seg skikkelig. Skal tro om jeg skal ta de små plantene og sette de i potter. Kan jo gi de bort.



Bak her står en syrin som skal vekk. Den velter stadig vekk i vind, så den er bare slitsom. I stedet har jeg tre rogn her og en japanlønn som skal flyttes hit.
Mosesteiner er flotte! Her er det lite sol, så jeg håper det blir enda mere mose.



Dette var det siste jeg gjorde i hagen i år, av bedene. Fikk ryddet unna under hurdalsrosa og laget et nytt bed for nye stauder. Denne delen av hagen har vært dekket av svarte søppelsekker for å få vekk mest mulig av skvallerkålen. Blir jo aldri kvitt den, men prøver å holde den litt i sjakk.
For noen år siden la jeg ned to av greinene til rododendroen, tok noen store steiner over, og nå hadde det blitt fine røtter på dem.
Grei måte å få flere planter på.



Her ble det for varmt for bregnene i sommer. Mulig jeg må plante flere busker her for å få mere skygge. Vi får se.






Til høyre står en pil. Den klippes i november og kvistene tørkes. Tanken er å lage skulpturer av de når jeg får nok kvist. 



Her i dette bedet har buttblodtoppen fått skikkelig tak, så her må jeg få gravd opp og ta unna de andre staudene. Det står og en snøballbusk, som har blomstret en gang. Det var i fjor.
Lusete som den er, har jeg tatt av blader i hele sommer, men det likte den nok ikke, for ingen blomster kom iallefall.  Mulig jeg skal rett og slett grave den opp og få den vekk.



Dette bedet jeg laget i sommer, må nok utvides. For prydrabarbraen gjør ikke noe annet enn å vokse og vokse, så de nyplantede staudene kommer til å slite.
Nå har jeg tatt unna mange av rabarbrabladene , men til neste år blir den jo enda større.






Kjøkkenhagen har fått mere lys og luft i år, etter at jeg har tynnet hurdalsrosa og andre planter. Den fyllte gjredesolhatten til venstre, skal få gjerdestaur til støtte neste år. Den velter utover det meste, men jeg liker den så godt.



                                            Gammelsykkelen på verandaen har fått epleplukkerkurven foran. 



                                                                      Katten har gått etter meg på hagerunden.




                                                           Så gikk vi inn for å spise, jeg og Mumrikk.

 Det var den lille runden i september. Nå hadde jeg tenkt å gå ut og ta kanttrimmeren en siste gang i år, men nå kom regnet. Så slapp jeg da det,) Ønsker alle som stikker innom, en fin fin fredag!

                                                                                            :-)


8 kommentarer:

  1. Så mye fint du har i hagen din nå!
    Det er moro å se alt som trives så godt his deg. Er redd for at solsikkene vil knekke ja... Sett de lysere til neste år så vil de nok blomstre.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Og solsikkene knakk ikke! Og den første blomsten har kommet ut! Jippi.

      :-)

      Slett
  2. Morsomt å få bli med på en hagerunde! Jeg liker katten din :-))

    SvarSlett
  3. Hei! Å ha med seg katta på hagerunde liker jeg. Rødt mot rødt er veldig fint, Her har det blåst utrolig i dag. Flere krukker har ligget paddeflate. Erteblomstene ++ har vært vindfang. Sammenlignet med andre steder er vinden her ingenting. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig med katt på hagerunde ja:) Håper det gikk bra med krukkene dine, og erteblomstene kom kanskje i vase etter vinden?

      :-)

      Slett
  4. Så flott hage :-) og en nydelig katt :-)

    SvarSlett