tirsdag 5. august 2014






Varmen gjorde at det gikk litt fort med blomstringen i sommer, men mye blomstrer fortsatt.
Hestemyntene er flotte! Kan godt bruke kronbladene til te.
Dette er Monarda `Torunn`.



 Dette tror jeg er en didyma.



`Torunn`igjen.




 Praktakeleier. Jeg har funnet igjen mange frø av denne i frøsamlingen min av forskjellige farger som jeg må få sådd.



 Fagerfredløs, Lysimachia punctata.




 En flott buskrose jeg ikke husker navnet på, men den blomstrer hele sesongen!



Fyllt gjerdesolhatt,  Rudbeckia laciniata, eller kyss-meg-over-gjerdet som den også kalles. Den blir over tre meter høy, og må støtte seg inntil noe. Flott i buketter!



Og så må jeg ha med et bilde til av Blottoppen min. Syns knoppene er så flotte også.  Japanese
Bottlebrush er det engelske navnet på den, som jeg syns passer godt.

I dag skal jeg på favorittgartneriet mitt igjen. Listen er laaang, men jeg får nok ikke tak i så mye av det som står på den tror jeg. Men kanskje de har kanadablodurt/rot. De har hatt den før, men da var den i dyreste laget for meg. 
Ellers er det mange av trebladene jeg ønsker meg, og ja, alt av hvitt:)

Stikkelsbærbusk skal jeg også kjøpe. Vi har fått av en nabo i mange år, men så kom jeg til å fortelle om stikkelsbærgeleen jeg lager, så da ble det slutt på den bæra gitt,)
Men det er ingen sak å kjøpe seg en busk, og nå er det sorter som er motstandsdyktige mot mange av sykdommene stikkelsbærbuskene har slitt med. 
Håper de har Invicta eller Scania.

:)



6 kommentarer:

  1. Så flott din monarda er! Torunn har jeg ikke sett før. Det er nok en didyma ja. Blodtopp må jeg få kjøpt meg!
    Håper du får tak i blodrot. De er dyre ja, men verdt pengene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja hestemynten Torunn er flott! Den har jeg hatt i mange år. Og blodtopp er jo hagens artigste blomst kanskje. Den må du få tak i.
      Jeg fikk ikke tak i blodrot i går, men får prøve igjen til neste år. Ble jo mye annet istedet ,)

      :)

      Slett
  2. Hei! Det er jo, litt morsomt at naboen ikke har skjønt hva de har gått glipp av før de blir fortalt det. Kanadablodurt har jeg også veldig lyst på. Kjøpte den en gang i en nettbutikk, men dessverre ikke så vellykka. Fin blomstring hos deg. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..Ja, nå lager naboen årets julegaver, stikkelsbærgele,)
      Jeg fikk ikke tak i blodrot i går, og tenkte kanskje prøve en nettbutikk. Kanskje ikke så lurt? Vet om en i Nordland som garanterer for plantene sine, og min søster har kjøpt mye av han som har vært vellykket. Så vi får se.

      :)

      Slett
  3. Åååååå, jeg har så lyst på hestemynten Torunn... som du sikkert skjønner når du ser hva jeg heter :P Har lett etter den på gartneri og på nett, men ikke noe funn enda. Tips til hvor kjøpe? Evt. frø?
    Fin blogg, koselig å lese. Mvh Torunn fra bakkebohagen.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Skjønner godt du vil ha hestemynten Torunn i hagen din! Du kan prøve Steen & Wormsen Stauder i Nordland. Lenken finner du på bloggen min til høyre over bildet av katten Mumrikk. Jeg husker rett og slkett ikke hvor jeg kjøpte min, ´Torunn´ har jeg hatt i 10-12 år nå.
      Håper du finner den:)

      Slett