lørdag 16. august 2014

Vakker, men her gikk det galt..








Gulløye, Chrysopidae.



Dette insektet husker jeg fra da jeg var barn, som noe av det vakreste. Florlett og elegant. Og for en grønnfarge!



Den la ofte eggene sine i vinduskarmen. Egget ble festet ytterst på en liten stilk øverst langs karmen.



Jeg har mange gulløyer rundt huset her jeg bor i dag også. Larvene spiser lus, så de er nytteinsekter.I norge finnes det 14 arter, tror tre er på rødlisten. De har også en "sang", ulik fra art til art, akkurat som fuglene har sang. Men den hører vi neppe.



Men altså, her gikk det galt. Sånn som skjer det, og en mulighet til macrobilder av dette vakre insektet:-)


4 kommentarer:

  1. Hei! det er så fascinerende å se macrobilder av insekter. En ny verden åpner seg. Vakker som denne, men av og til nesten skremmende. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Macroobjektivet er jeg veldig glad i:)
      Fin kveld igjen.

      :)

      Slett
  2. Så vakre bilder! Gulløye er et nytteinsekt ja, og det er jo synd at det noen ganger går galt med de.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, nytteinsekt er flott å ha i hagen. Nå skal jeg snart ut og se på flaggermusene. De tar hver og en 3000 insekt i døgnet, så de er virkelig til nytte de også.

      Fin søndag til deg og:)

      Slett