tirsdag 12. august 2014

Ups! Så var det nesten gjort,)





Det har vært en herlig dag! Endelig ble det arbeidsvær for meg, etter en litt for varm sommer, der jeg skulle få unna så mye.



Men nå er bedet straks ferdig. (se innlegg under)
Har tatt opp hestemynten Torunn, den lilla, delt den i fem, og plantet en av dem tilbake her og de andre litt rundt i hagen. 
Peonene har fått litt aske rundt seg, en ridderspore har jeg fått gravd frem, en hvit hjelm er plantet og en lilla steppesalvie.
Da måtte jeg stoppe opp, så det ikke skal bli så fullt som det var.
Grønnliljen har fått midlertidlig plass i kjøkkenhagen, sammen med noen flere jeg fant "der inne".
Gryta fikk vi dratt frem jeg og sønnen, og nå står den ved kjøkkenhagen full av gul lerkespore:) Litt bleke etter skyggelivet, men her er det også mye blomsterløk oppi til vårens blomstring.



Spader ja. Jeg har mange spader, men denne lille barnespaden i metall, er yppelig til å dele stauder med, og grave opp litt sarte små stauder og andre planter som ikke krever mye krefter og ikke er så store. Jeg har slitt ut noen fra før av, da ungene var små. Hvem stjal spadene...? He..
Nå har jeg kjøpt to, for de er ikke så lette å finne lenger.
Løp og kjøp! 



Her er gangen fra verandabedet forbi kjøkkenhagen. Så greit det ser ut nå, for her var det ufremkommelig av gjerdesolhatt som hang over. Selv katten hadde problemer med å komme gjennom her.
Fortsatt mye å gjøre, men det blir:)










 
 Og når jeg først var i gang i dag, så kunne jeg likeså godt begynne med et bed til. Her står to høye stauder, svinerot og helt til høyre en ny rose i år som jeg leste om i en hageblogg, Therese Bugnet. Den skulle være veldig sterk mot sykdommer, men nå har den jammen fått meldugg..

                                                                                 :-)

6 kommentarer:

  1. Det er godt å bli ferdig med prosjekter som har stått på ventelisten. Takk for tipsen ang. barnespade, håper jeg finner noe lignende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hoper seg noen ganger opp med sånne ting som en lett kan vente med. Barnespadene kjøpte deg på plantasjen. De er ikke like sterke som de var for 17-18 år siden, men helt greie til småtteri.

      :)

      Slett
  2. Så flott det har blitt! Du har fått gjort mye i går :-) Spader ja, det er ikke få jeg har slitt ut heller. Det er rett og slett noe som går i stykker etter iherdig arbeide, og det er bare sånn det er. Jeg har tre fire stykker her som er forskjellige, for de har forskjellige fordeler etter som hva en skal gjøre. I går spadde vi stein, og da er det en anleggspade som er det beste å bruke. Men den igjen er helt ubrukelig til å grave med, så de har forskjellige bruksområder. Derfor må en ha flere ;-)

    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) He.., ja spader er forbruksvare. Har knekt endel jeg også. Blir spennende å se hva dere holder på med nå, og hvordan det blir.
      Fin dag, kveld til deg og!

      Slett
  3. Flinkingen! Jeg bør nok snart gå ut å gjøre det samme her. Overgrodd som det er og stormen hjalp jo ikke akkurat på det hele.. Men de siste dagene har ikke akkurat fristet til hageaktiviteter, selv om temperaturene er mer kompatible med den slags sysler :-)) Lykke til med renoveringen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Skjønner det har vært både fuktig og vindfullt til dere den siste tiden ja. Håper du kommer deg ut snart, og får noen fine dager i hagen din:)

      Slett