torsdag 28. august 2014

Tett på admiralen, og et godt tips til fóring av sommerfugler og andre insekt nå på høsten.






Macroen kunne jeg ikke vært foruten:) 



Selv om det er utrolig vanskelig å ta gode macrobilder, så er det topp når det lykkes. Gikk ikke så bra i dag, men..



Admiralen og andre sommerfugler, er vanskelige fotomodeller når en må bruke macro. 



De er veldig vare, og på varme dager som i dag, var det ikke lett. Prøvde igjen litt senere i dag, men da var sola borte fra blomsten, så jeg får prøve igjen i morgen.



Og insekter liker farger, som jeg!



Og så til tipset. Mange insekter liker fruktsaft. Fint å la noen ligge igjen når de faller ned fra treet.
Jeg tynnet plommene i går, og i dag var admiralen på plass:-)
Mine plommer lot jeg ligge på det lille slitte bordet vi har under treet.

                                                                              :-)

10 kommentarer:

  1. Du har helt rett! De er ikke lette å ta bilder av. Jeg ser de koser seg med nedfallsplommer men det gjør dessverre vepsen også, så da er det en liten grense på hvor tett på denne damen tør å snike seg :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. De er vanskelige ja. Og jeg har ikke helt kommet dit hen, at jeg fanger dem og setter dem i kjøleskap eller fryser, som jeg vet noen naturfotografer gjør.

      Veps er jeg ikke redd. Jeg har blitt stukket to ganger i mitt liv, den ene da jeg var 7 og var med bestemor for å lokke på kua på setera. Da tråkket jeg på et jordkveksbol og ble stukket mange ganger.
      Den andre gangen var her i hagen, da jeg tråkket på en veps på plenen.
      Min skyld begge gangene, så jeg vil tro det er trygt å nærme seg en plomme med kamera, om du da ikke tråkker på vepsen og er allergisk,)

      En skal også huske på at vepsen er kjøtteter, og tar mye lus og andre skadeinsekt i en hage. Det er flott! Men nå på høsten når den har gjort jobben sin, og mistet hus og familie, så er det søren meg ikke greit å være veps...

      Lykke til.-)

      Slett
  2. Hei! Det er veldig morsomt å ta bilder med macroen, men når du sier det er vanskelig, hva skal jeg si? Jeg har dessverre et veldig anstrengt forhold til veps. Er allergisk, men det hjelper at det er et nyttedyr og at den nå er hjemløs og alene. Men det viktigste, er at den ikke umotivert går til angrep. De gangene jeg har blitt stukket, er det nesten selvforskyldt.
    God kveld! Anne
    PS blir så fornøyd hver gang jeg ser pinnsvinet ditt. De skulle jeg gjerne ha i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er en allergisk, er det ikke gøy med veps nei.
      Macro er morsomt!
      Takk:) Pinnsvin er virkelig fine. Håper du får et i hagen din du også.

      :-)

      Slett
  3. Ja, det er moro å fotografere sommerfugler! Takk for tips om foring av de. Jeg har modne druer og kanskje jeg kan lokke de med de? I dag så jeg at hele veggen med druer var full av veps og bier. Men de er ikke helt modne enda, men det går kanskje likevel å lokke sommerfugler med de likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sommerfugler er fine å fotografere! Kanskje druer er tingen ja. Dele dem i to og legge de ut, så kanskje de kommer?
      I et sommerfuglhus vi var på i Amsterdam, fóret de med halve epler, oppdelte bananer og annen frukt.
      Det likte de godt.

      :-)

      Slett
  4. Flotte bilder av en vanskelig fotomodell! Jeg har sett veldig få sommerfugler her hos oss i år , de er sikkert like misfornøyd med sommer i år som vi.
    Tusen takk for hasselurt og det koselige kortet. For en hyggelig opplevelse å få en slik pakke midt i arbeidsuka. Da ble det utplanting og kos i hagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sommerfugler liker nok mere varme dager, men håper du får en fin og varm høst iallefall.
      Fint den kom frem! Tenker den får det bra i hagen din!

      :-)

      Slett
  5. Så flott å komme så tett på den vakre Admiralen! Takk for gode tips:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, macroen er fin til å komme så nært.
      Fint å kunne gi noen tips:)

      :-)

      Slett