fredag 29. august 2014

Sopphelg! Og litt mere om sommerfuglmating






  Er ikke denne solflua fin. Den satt i Astrid Lindgrenrosen og vasket seg i sola.



I år er det utrolig mye sopp i skogen! Og jeg gleder meg til turer med soppkurven i finværet. Og nå har jeg funnet frem en svær kurv jeg aldri har brukt på soppsanking før,)  Pluss de tre andre kurvene vi har. Alt må med.
Den soppen vi plukker mest av er kantareller, men også piggsopp, matriske og steinsopp. Før plukket vi også sauesopp, men det ble nok med de andre soppene, så nå har vi sluttet med det.
Lenger utpå høsten finner vi traktkantarell.




Forresten så fant jeg igjen noen bilder jeg tok i Amsterdam for noen år siden. I et sommerfuglhus. 


Banan er godt:)



Og kiwi!



I tillegg fikk de noe annet i små glasskolber. Sommerfugler trenger endel mineraler også, så det var kanskje det de fikk i disse glassene.



                                                         Da skal det pakkes til tur! Ønsker alle en flott helg  :-)


                                



8 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Ha en flott helg med sopp plukking :-))

    SvarSlett
  2. Sommerfuglmating høres så spennende ut! Det må prøves ut. Soppsanking er en flott hobby.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å mate sommerfugler:) Og soppturer er gøy.

      :-)

      Slett
  3. Før brukte jeg å plukke mye sopp, men siden det bare er jeg som spiser dem blir det for mye jobb og styr. Nå er det mye bærplukking (minste gutten er veldig glad i smoothies:-)
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott med bærplukking også! Datteren min plukker mye bær, sønnen plukker rett i munnen:)
      Det kan bli for mye sopp ja, men mange er glade for å få, så vi gir bort til naboer og venner, og på jobben til min mann.

      :-)

      Slett
  4. Så vakre bilder, fascinerende å se de på nært hold.

    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) En kommer nært med macro ja.

      :-)

      Slett