søndag 10. august 2014

Hyttetur igjen, og augustblomstring




 Se for noen flotte leieboere vi har på hytta:)


Ikke store flaggermusene oppunder bølgeblikkstaket. Fiine! Og så tar de himla mye insekter:-)



Hyttetur er bare helt topp! Etter 22 kg molte, kom kantarellen poppende opp. Men, over til blomster i hagen:



Ny i hagen i år, eller, den kom fordi jeg ikke luket så mye rundt klesstativet. Det står en butt der med jordskokk, som egentlig skal et annet sted, men det tar sin tid, så da fikk denne vokse: Stankstorknebb, G. robertianum. Syns ikke den stinket jeg da. Lett og elegant iallefall, og mye av den.



Husker ikke... En slags strandkattehale?



Ny i hagen, Digitalis ambrigua ´Carillon´



Noe løk i kjøkkenhagen som blomstrer.



 Evigbergknapp, Sedum telephium.



Junkersildreblomst.



Ny i hagen,  Præriemjødurt ´Filipendula rubra´



Ved dammen, husker ikke navnet...



Hvitfredløs, Lysimachia hybrid `Autumn snow. En helt annen Hvitfredløs enn Lysimachia clethroides. Fine begge to:)



Og blomstene til en alunrot.

Vel, da må jeg ta hånd om kantarellene. Vi gir bort mye, for det nytter ikke fryse ned alt til vintersbruk. Og det kommer til å bli mye mere utover.

:-)

6 kommentarer:

  1. Hei! Vi har også flaggermus i hagen, heldigvis. Så en av dem akkurat på sin nattlige utflukt. Har aldri funnet ut hvor de bor, men de kommer ut fra lindetreet. Har ett bilde av den fra i fjor, men den var dessverre død. Det jeg ønsker meg aller mest i hagen, er pinnsvin.
    Kantarell får vi aldri nok av, skulle gjerne vært din nabo. Vi har funnet ca 1/2 kg. Håper det blir mye mer for nå er det meldt regn. 22 kg molter! Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig med flaggermus. Vi har også flaggermus over hagen her(og på hytta da:)
      Mulig de henger i lindetreet ditt på dagtid? Pinnsvin er og koselig å ha i hagen:) Vann tiltrekkes de av på våren etter vintersøvnen, og at en ikke har det så ryddig i hagen overalt, men litt pinnsvinrot, som jeg liker å kalle det.
      Jo, det ble litt mye molte i år, og det meste skal gies bort til slekt og venner. Kantareller er kjempegodt! Det finner vi mye av rundt hytta vår, for her i Trondheim er det jo flere om den soppen,)
      Rekorden er 15 kg på en høst.
      :-)

      Slett
  2. Så flotte bilder! :-D Jeg er helt enig. Du skal være glad for å ha flaggermus. Jeg har dem også og har ikke mygg, til tross for at vi bor noen få meter fra en elv. Jeg er ikke i tvil om at vi i stor grad kan takke flaggermusene for det :-)
    Ha en fortsatt riktig fin kveld.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Flaggermus er flott å ha. Vi har dem både på hytta og her hjemme over hagen. De tar jo mye mygg! Så de er virkelig nyttige.
      Ha en fin ukestart.
      :-)

      Slett
  3. Så mye spennende du har på hytta! Flaggermus har jeg kun sett en gang, og det var en St. Hans hvor jeg hadde på meg en hvit genser og ble angrepet av de. Grøss, jeg liker de ikke etter det ;-) Flotte bilder! Det er strandkattehale du har der ja.
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hytta er virkelig et flott sted å være. Litt godt med hagepause også,)
      Hehe..Jeg har rast rundt i hagen her med hvitt på meg, for å kunne ta bilde av de når de jaktet. Naboene måtte nok ha stusset,)
      Men, fikk bare et dårlig bilde den gangen.
      Takk for navn. Har det jo notert i hagenotatboka mi, men hvor er den tro?
      Ha en god uke du også!
      :-)

      Slett