torsdag 21. august 2014

Hage i de "polare" strøk






 Tenkte jeg skulle vise frem noen bilder jeg tok fra Hurtigruteturen vår i juli. Vi reiste med ruta fra Trondheim til Kirkenes og ned igjen.



Her plantes gran og rogn for å få litt ly for den værste vinden.  Rogn er forresten mitt favorittre. Tåler sterk vind og salt. Passer bra langs kysten det. Og det fantes også på dinosaurtiden.



Båten stoppet  ikke så lenge på sånne små eksotiske steder, og bildene ble da tatt fra Hurtigruta.



Ble jo veldig nysgjerrig på hva som skjulte seg bak trærne. Her skulle jeg gjerne ruslet litt rundt.



Valmuene blomstret iallefall.



Et forsøk på kjøkkenhage der bak.

Varangerhalvøya er iallefall notert til neste tur en gang. For en blir jo veldig interessert i hagene her langt oppe i Nord-Norge. Og de finnes.

Så ta en titt inn på denne bloggen,   "Gardening in extreme north"   , så får dere et innblikk i en hage langt nord i vårt lange og flotte land:-)
Og litt perspektiv også,)   Rett og slett en imponerende hage der oppe!

Bildene er  fra flere forskjellige steder  langs Hurtigruteanløpene i nord.



                                                                           :-)




6 kommentarer:

  1. Hei! Har akkurat vært inne og titta. Bladd meg nedover og sett flere av innleggene. Ja, det er rett og slett imponerende. Veldig spennende og morsom å se.
    Ha en fin kveld! Anne
    P.s rogn er ett av mine favorittrær. Tar opp småplanter og setter dem i plastpotter før jeg plasserer dem i hagen. Det dumme er at elgen også er glad i rogn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint:)
      Og rogn tar jeg også vare på i hagen min, men jeg har ikke elg jeg da,) Og rådyrene har foreløpig latt de stå.
      Men nå har jeg kanskje nok rogn, må jo ha lys inn i hagen også.
      Fin kveld igjen:)

      Slett
  2. Takk for tips om den bloggen! Det er utrolig hva en kan få til her i landet av planter, selv i de strøk hvor det er høye herdighetsoner. Moro å se!

    Flotte bilder fra Hurtigruta!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den hagebloggen er verdt et besøk!
      Tusen takk:)

      :)

      Slett
  3. Tusen tusen takk for en så varm omtale, Kathrine. Ble nesten rørt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle bare mangle. Jeg er imponert over hagen din, og vi "søringan" har det kanskje med å klage litt for mye på vær og vind.
      Må jo reklamere litt for hagen din, og Nord-Norge:-)

      :-)

      Slett