fredag 15. august 2014

Det går da fremover:)






I går kveld fikk jeg plantet  tre stauder som har stått på vent lenge. Det er noen hjelm som er kraftige nok til å stå ved siden av prydrabarbraen.



Er ikke helt sikker om jeg skal ha gress innover her lenger, eller rett og slett legge steinheller eller noe annet.  Jo mindre plen, jo mindre jobb.



Etter at jeg fikk plantet en av hvitfredløsen ved dreggen, så skjønner jeg at jeg må flytte den til et annet sted. Den har så kraftige røtter, at blir den stående her, kommer alt til å være nedgrodd igjen om få år.  Og nå må jeg snart lære av dette da,)



Her er siden under hurdalsrosa som vender mot litt av verandaen. Et lite glimt av dammen nederst til høyre.



Legg merke til den ene kuletistelstilken jeg har i år, som henger over dammen til venstre. Og den som var så flott før...
Den difuse planten forrerst i bildet til høyre, er duehode. En praktfull staude som blomstrer utover høsten:) Nå begynner de å sprette ut. Bilde kommer etterhvert.



Ja, hva har jeg her da tro? Opprydning trengs. Tror det er veronika, frøstjerne, noen forskjellige stjerneskjerm, asters, aksnøkketunge, primula, snøklokker, mjødurt, liljer...Ja, veldig trangt om plassen. Noen blomstrer jo tidlig på våren, og blir borte etterhvert, men alt det andre må nok ha litt mere plass rundt seg.



Fikk tatt av endel av de store og gamle greinene til rosa i går også.
Kjekt med kompostkvern! Bare å kjøre greinene igjennnom, de som er tornefrie. Og hurdalsrosa har lite torner, stort sett bare på de nye årsskuddene.
Må bare skryte litt av kompostkvernen min. Når en komposterer, er det virkelig et must:) 



Og så kom hasselurten frem igjen også. Den liker jeg godt, men ser den bare på våren og høsten. Nå skal den få komme litt mere frem i lyset, men bare bittelitt, for den liker ikke så mye lys.Utmerket bunndekker er den!



Et bilde av graniumen min som opprinnelig kommer fra bestemor. Den er virkelig flott! 



Husker jo ikke navnet, men så nydelige roseblomster den har.

Riktig god fredag til alle som stikker innom:-)

2 kommentarer:

  1. Du har en fin og koselig hage. Stilig med rustet hagepynt. Hasselurt har stått lenge på ønskelisten min, men den er vanskelig å få tak i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)
      Det viste jeg ikke, at hasselurt er vanskelig å få tak i. Min er mange mange år gammel, husker ikke hvor jeg kjøpte den en gang.

      :-)

      Slett