torsdag 7. august 2014

Blomster juli/august




Dette er en skikkelig humleblomst! Kransveronika, Veronica virginica. Her summer det hele tiden av mange slags humler:) Flott i buketter også.




Ormeslirekne,   Bistorta officinalis (tidligere ormerot) er en virkelig gammel kulturplante og har vært dyrket i alle fall siden 1400-tallet. Den har røtter som ble gravd opp og spist, blant annet stekt. Bladene ble spist som salat og inneholder mye C-vitaminer. Som prydplante er den mye yngre. I hagebøker er den lite omtalt før tidlig på 1900-tallet.
Den er hardfør og er funnet helt opp til Vardø.
Til meg sprer den seg noe så voldsomt, så jeg har måtte avgrense den mye. Veldig dekorativ og flott i buketter denne også.



Ikke min favoritt dette, Tigerliljen, men den får nå stå.



En eller annen asters.



Nyseryllik, Achillea ptarmica. Og som navnet sier, så nyser du virkelig av denne. Jeg hadde den inne i en bukett, men det gikk rett og slett ikke. Ut måtte den,)



Noen forskjellige veronikaer har jeg fått plantet. Dette tror jeg er Askveronika, Veronica spicata ssp.incana...



Steppesalvier har jeg også noen av nå. Rød over, og lilla under her. 
 Og noen jeg ikke har fått plantet i hagen enda.





Ugress nesten denne kattemynten, men den er jo fin og får bare drive på i hage,)



Hagestikle, Eryngium planum. Tror det er ´Blauer Zwerg´.



Og en flokks som bare sa poff i varmen og ble avblomstret i rekordfart.

Ligger litt etter med å vise blomstene i hagen, men det kommer mere etterhvert.

Ha fine augustdager! Nå kommer kantarellen til oss:-)

4 kommentarer:

  1. Ja, det meste har blomstret fort i varmen, og mine phlox forsvant også fort. Det er sånn det er i varme somre. Vi får glede oss over det som har blomstret :-) Det stedet du skulle bestille solhatt fra, hva heter det? Jeg er på jakt etter flere fylte som Razzmatazz, men ingen har den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal bestille 15 forskjellige stauder fra Steen & Wormsen, link på høyre side i denne bloggen rett over bildet av katten Mumrikk.
      Men fant ingen solhatter(tror jeg?) hos dem nå. Har likevel funnet 15 andre flotte stauder:)

      :-D

      Slett
  2. Hei! Jeg har fått øynene opp for veronika. Liker så godt spirene i ulike fargenyanser. Har kjøpt noen nye aks- og kransveronika. De står i pottene til jorda er våt nok til at de kan plantes ut. Det er så lett å glemme. Anne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veronikaer er noen flotte stauder ja:) Jeg bruker kjøkkenhagen(når det tømmes der) til å oppbevare staudene til jeg får plantet de på rett plass.

      :)

      Slett