tirsdag 12. august 2014

Augustarbeid





Nå har jeg fått bestemt meg til å ta disse bedene ved kjøkkenhagen i august, og ikke vente til våren. 



I går satt jeg bakerst i hagen og så på dette rotet. Her står en diger Hurdalsrose og rundt den har jeg gjennom mange år plantet gjerdesolhatt, prydrabarbra, peoner, grønnlilje, riddersporer, akeleier, hestemynte, sverdiris, og noe annet jeg ikke husker, pluss tre solhatter som av forståelige grunner har druknet...Butten ved kjøkkenhagen til høyre i bildet, er full av valmuer, akeleier og pil.
Her inne står også en diger jerngryte med diverse oppi.
Og alt dette bare rundt en tredjedel av rosen. Det måtte jo gå galt,)



Så i går kveld fikk jeg røsket opp den lille butten. Pilen hadde selvsagt gått gjennom bunnen og satt som spikret.
Her var det i tillegg steinheller, og en stakkars plante, midt i bildet som ikke har hatt det så godt. Den har faktisk aldri blomstret.Aner ikke hva det er lenger heller.
Og så er det denne gjerdesolhatten som legger seg utover kjøkkenhagen. Den må enten bort, eller holdes i sjakk. Tror det siste er det enkleste, for den vokser rundt røttene til rosen.
Jeg fikk også saget av mange greiner av hurdalsrosa, som også henger over kjøkkenhagen.
Valget var enten å ha det som en skyggefull jungel, eller få lyset tilbake i kjøkkenhagen.Valget var greit:)


Det jeg ser nå på høsten, er hvor svære disse plantene blir, og konkurerer med hverandre. Og de små taper jo den kampen.
Så nå skal grønnliljen, hestemynten og noen andre få komme seg unna dette bedet, og få en annen sted å være. 



Først skal de plantes i kjøkkenhagen i de bedene der som er høstet, sammen med disse på parasollfoten, som heller ikke har kommet i jorden,)



Da er det bare å sette igang før det blir altfor varmt. Men maisplantene, som jeg har prøvd for første gang i år, de liker varmen veldig godt:-) Blir faktisk mais i år!

                                                                            :-)


4 kommentarer:

  1. August er en fin måned å jobbe i hagen, og det er så herlig å få startet på luking om omgjøring nå.
    Så gøy med mais hos deg! Egendyrket mais smaker supergodt :-)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp:) Flott hagemåned. Ja, gleder meg til maisen. Selv er jeg allergisk, men andre i familien skal få:)

      Fin kveld til deg også:)

      Slett
  2. Hei! Det er ganske deilig å bestemme seg at nå skal det skje. Jeg undervurderer vekstkraften og det blir fort for trangt. Mais fra egen hage er en smaksopplevelse. Gled deg!
    Du spurte om Ammi visnaga. Jeg har sådd dem. Kjøpte frøene hos gardenliving.no. Det skal ikke bli siste gang. Er veldig fornøyd. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så godt å endelig bestemme seg,)
      Tusen takk for svar! Da skal jeg bestille frø fra dem:)
      :-)

      Slett