tirsdag 29. juli 2014

Riddersporer!






Staselige stauder i hagen, Riddersporer,  Delphinium. 
Over; himmelblå med hvitt øye, gammelrosa med gult øye, blå med sort øye og mørk lilla med brunt øye.



 Mørk himmelblå med hvitt øye, mørk himmelblå med blått øye, blek himmelblå med sort øye og hvit med hvitt øye.


 Blå-lilla med gul-hvitt øye.



 Himmelblå med gul-hvitt øye.



 Denne er ny i år, og skulle være rød med gult øye. Men den er mere mot den gammelrosa varianten jeg har. Fin likevel:)


Himmelblå med sort øye.



Denne nydelige riddersporen er dessverre borte nå. Kinesisk ridderspore, mørk himmelblå med sort øye og veldig elegant.
Den var vist ikke så herdig her til meg da jeg kjøpte den, men nå etter mange år, så har jeg bygget opp hagen med mye busker, rogn mm, så herdigheten har økt. Skal prøve den igjen:)


I sommer har det vært for varmt, og for lenge for riddersporene. Jeg har ikke kunnet ta inn store buketter, for de har blomstret av så altfor fort. Jeg har ikke noe imot trøndersommer, med en blanding av regn og sol:) Dager i strekk med 30 pluss, ble for mye for disse flotte staudene.

Flere som elsker riddersporer er humlene:-)

6 kommentarer:

  1. Så mange flotte du har av de! Jeg hadde også en sånn ettårig av den en gang, og den hadde så nydelig blåfarge. Synd at de ikke er stauder...
    Den lilla du har er også flott i fargen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det de var ja, ikke stauder,) He.. Alt man glemmer.

      :-)

      Slett
  2. Kjempelekre stauder :-)) Det er ikke bare for plantene at det har vært i varmeste laget.. Vi fikk et aldri så lite sjokk når vi landet i Bergen by etter 12 dager i Skotland med pluss minus 15 C. Skygge og kald drikke er tingen :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du kommet deg hjem :-)Et lite sjokk å komme til varmen igjen skjønner jeg,) Håper hagen din har det topp!
      Riddersporer er virkelig noen lekre stauder ja.

      Slett
  3. Nydelige riddersporer! Jeg har bare en av sorten men ønsker meg flere! Høres fantastisk ut å ha nok til hele buketter!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Riddersporer er virkelig flotte! Og så blir de så høye også, at de ruver i bedene.

      :)

      Slett