torsdag 3. juli 2014

Noen av storknebbene



Splish splash, en artig variant.


 Den ble ved en feiltagelse plantet i bedet med riddersporer, og sønnen spurte om den egentlig var en ridderspore??
Det gikk litt fort i svingene da vi plantet på nytt etter at den nye verandaen var på plass.
Og den røde riddersporen kommer snart ut ved sine av denne storknebben! Gleder meg:)



 Geranium cantabrigiènse `Biokovo`. Ny i år.


 Denne husker jeg ikke, men den er temmelig vanlig. Kvæler alt i et bed, så den må kontroleres.
 Men nydelig!


Så har vi rosestorknebb. Bare helt flott! 



Husker ikke i farten den første, men den andre er blodstorknebb.

Jeg syns det er viktig å holde på de norske blomsternavnene også. Det har litt med historien vår og gjøre, og med våre etterkommere. Helt greit med de botaniske navnene, men en bør ikke glemme de norske navnene heller. Fint å ha begge deler om en husker de:)

I dag har jeg og sønnen vært på Hammer Gartneri igjen. På jakt etter kattemynte til Mumrikk og en rose, som de ikke hadde.
Kattemynten døde i vinter, og den jeg fikk tak i i vår, var ikke den samme. Ble ikke godkjent gitt..Kresen katt.
Det lykkes ikke nå heller. Vi får prøve igjen.

Men det var gøy å gå sammen med sønnen(16år) og se på stauder, busker og trær. Han har teken iallefall!
Nå var det gressarter han var mest opptatt av, apeskrekktre og busker. Og ja, egentlig alt.))
Artig.

Med hjem ble denne gang Gullklematis, en stikle og en rød sibiriris.

:)


4 kommentarer:

  1. Så mange flotte geranium du har. Den som en vanlig lilla heter mest sannsynlig pratense. Den har jeg også, og den er litt for vill etter min smak. Det er helt greit å bruke begge navn på planter.
    Spennende med nye planter :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for navn:) Og ja, den er ganske vill, så i bedet der jeg har den, må den snart lukes vekk en god del.

      :)

      Slett
  2. Splish splash sådde jeg i vinter, og fikk en plante. Er spent på hvordan den ser ut "live" :) Fine storkenebb!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ganske morsom denne splish splash ja. Håper du får blomst på din også snart.

      :)

      Slett