lørdag 26. juli 2014

Blodtopper og moskuskattost.






 Buttblodtopp, Sanguisorba obtusa er en artig plante. Men den blir utrolig stor og vid, og jeg har måttet flytte unna mange andre stauder for at de ikke skulle bli kvalt av blodtoppen.
Og nå tror jeg den må deles snart. Den blomstrer ikke så mye som før.



Svartbuttopp,  Sanguisorba officinalis er en mere elegant variant og blir høy. Flott i buketter.



Så en annen favoritt, Moskuskattost,  Malva moschata. Her en nydelig hvit.



Og den lilla varianten.



Men denne har jeg mistet lappen på. Veldig flott plante!  Har fått navnet: Grønnlilje Zigadenus elegans :-) Takk!

Det begynner å bli litt tørt i hagen nå. De opphøyde kjøkkenhagekassene sliter litt, og det må vannes, iallefall squashen må ha endel vann. Maisen og urtene trives veldig godt i denne varmen som har vært, litt over 30 pluss. I dag er det rundt 20 og det er faktisk godt med ti grader kaldere vær.

Riddersporene er snart blomstret av, og det gikk jammen fort. Men fikk tatt bilde av de alle sammen, tror jeg da. De får komme i neste innlegg.

:)

8 kommentarer:

  1. Planten på siste bilder var morsom og stilig :)

    SvarSlett
  2. Hei! Det siste bildet viser en grønnlilje Zigadenus elegans. Min er akkurat avblomstret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for navnet! Det skal noteres:))

      Slett
  3. Sanguisorba er en morsom plante som svever over de andre...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig flott i bedet:))

      Slett
  4. Har lært om en ny plante fra innlegget ditt. Skal prøve å finne ut om Sanguisorba er herdig nok for å bo hos meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint da:) Tror noen Sanguisorba har herdighet H7, muligens H8? Det finnes endel forskjellige av dem.
      Iallefall syns jeg det må være utfordrende å ha hage til "naboen" Barentshavet!

      :-)

      Slett