fredag 27. juni 2014




Litt av blomstringen nå.
Orientvalmue, Papaver orientale.



 Denne er ny i år. Allium, Sphaerocephalon står det på lappen, men det tror jeg ikke stemmer? Den har ikke kommet så langt ennå, men håper hele blomsten kommer snart, ikke bare èn. Den har stått med en åpen blomst hele uka.
Flott farge uannsett hva den heter.



En av mine første stauder i hagen, Smalballblom, Trollius chinensis. Også kalt  Kinaballblom.
I fjor ble den delt i mange biter  og plantet rundt omkring i hagen. Vakker, og tåler mye regn:)



Akeleiefrøstjerne, Thalictrum aquilegifolium. Flott og høyreist staude. Trodde jeg hadde den hvite også, men finner den iallefall ikke igjen..



Brunstorknebb, Geranium phaeum. Denne må jeg kontrolere litt snart, tror jeg. Den har tatt over det meste av et bed på to år, så jeg får luke opp mye av den.
Men fin er den, og en humlefavoritt:)



 Agurkurten, Borago officinalis får spre seg som den vil i kjøkkenhagen, men må lukes bort av og til.



 Prydsvinerot, Stachys grandiflora. Og i år fikk jeg tak i Toppsvineroten, men den kommer neppe med blomster i år.



En valmue på vei ut.

Ønsker alle en riktig fin helg:)

8 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, og spesielt det siste av valmuen som åpner seg! Ja, Jeg oppdaget plutselig at jeg hadde en Garanium phaeum jeg også som må ha frødd seg eller kommet sammen med en annen plante, for jeg har ikke sådd den eller kjøpt den. Jeg har latt den stå, men har nappet vekk alle visne blomster. Den er fin, men den oppfører seg som et ugress ;-)

    Ha en fin helg du også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Ja, noen planter er veldig villige. Det kan bli litt mye i hagen, iallefall når andre planter blir kvalt.

      :)

      Slett
  2. Du tar så vakre portretter av blomstene. Tror heller ikke ar det er en Allium sp., men den er vakker. Kinaballblom har vi for første gang i år. Den er avblomstra nå, men likte den veldig godt. Det er innmari deilig å gå rundt i hagen nå og oppdage noe nytt hele tiden. God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Jeg er ikke så god på portrettfotografering, så da er planter fine å ty til.
      Kinaballblom er en fin blomst, og den "overlever" kraftig regn også. For det gjør ikke vanlig ballblom.
      Flott med egen hagevandring på denne tiden ja:)

      :)

      Slett
  3. Fantastiske bilder som vanlig!

    SvarSlett
  4. Hagegull :-)) Vakkert fotografert! Som alltid :-)) God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)) God sommer til deg også!

      Slett