fredag 13. juni 2014

Hagerunde i juni




En grå og regnfull dag, ikke akkurat det beste fotoværet, men en liten oppdatering fra hagen får dere her.



Og det gror! Her fra det nye bedet, og gangstien som ennå ikke er ferdig. Bortover mot huset er det så mange store fururøtter i plenen, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal legge steinhellene uten at de blir liggende og vippe.
I bedet til høyre er det de lave staudene som holder til, sammen med hvit rogn og vrihassel.
Ilallefall trodde jeg det, men der har jeg da plantet brun storknebb, og den er iallefall ikke beskjeden. Den må bort. 
Og, mye plen enda i hagen...



 Fra verandaen mot den ene grinda, dammen skimtes nede til venstre over kattehustaket.



Fra kjøkkenhagen mot dammen.



 Skal si det vokser rundt dammen.



 Her bader skjora hver dag. Morro å se på:)



 Ved kjøkkenhagen står en gammel separator. Når der regner, fylles den med vann og da kan en tappe ut fra krana til vanning på varme dager.



 Fra kjøkkenhagen mot plomme- og epletreet.



 Plommetreet er 14 år gammelt, og sorten er enten opal eller viktoria. Husker ikke helt. Under treet er det en liten sitteplass med steinbenker og bord. Nå driver jeg og legger nye heller under, ikke helt ferdig enda.



 Epletreet til sønnen, katja,  øverst til høyre i bildet, er nedgrodd av akeleier, brunstorknebb, svartbuttopp, duppesoleie og fjellflokks. Her må en opprydning til,)



 Mot stakittgjerdet er to rogn, eine og syrin plantet. I rogna holder kjøttmeisen til.



 Flotte storbladplanter begynner jeg å få endel av nå.



Og i dette hjørnet av hagen, der gammelsykkelen min står, har jeg og endel storbladplanter og bregner ved siden av rododendron.



 Katten følger med på vingetreningen til kråkungene i furua.



 Rundt hurdalsrosen beguynner det å bli mange stauder. Og inni her er leseplassen til sønnen.



 Dårlig med sparkføre, men vått nok iallefall.



 Her er epletreet igjen, omtrent midt i bildet. Det ble plantet for tre år siden. Til venstre ble den ene ripsbusken flyttet, og i bøtta står peppermynten, som ikke har fått noen ny plass enda.



 Denne butten sto på verandaen i fjor, men pga ny veranda måtte den ned, og havnet ved klessnora. Oppi er det jordskokk, det har jeg i kjøkkenhagen også. Mye! tror jeg har nok av den snart.



Dette ble en liten runde i hagen på en regnfull dag. Det ble ikke bilder av alle bedene, men det kommer. Også fra fremsiden av huset blir det bilder ettehvert, der den røde sykkelen er på plass med blomster i korga.

Frodig og grønt midt i juni.

Fin helg ønskes alle:)


4 kommentarer:

  1. Hei! Her var det frodig og fint! Ser riktig koselig ut i hagen din. Takk for titten :)

    En riktig god helg ønskes fra Tone

    SvarSlett
  2. Så flott hage du har! Det er så grønt og frodig hos deg. Regnet gjorde sikkert hagen din så grønn og fin. Her begynner det å bli gult i gresset.

    SvarSlett
  3. Hei! Vakker og frodig hage du har. Spennende å se bilder hvor man får inntrykk av hagen. Liker så godt at man har sine steder i hagen hvor man kan holde på med sitt, og kanskje ikke synes. God kveld! Anne

    SvarSlett
  4. Herlig hagerunde! Jeg likte godt separatoren du har i hagen :-)) Kommer det uglebilder snart eller?! Ha en flott ny uke i din vakre hage!

    SvarSlett