tirsdag 24. juni 2014

Bruk løpstikken. Oppskrift på løpstikkepesto:)




 Løpstikken står flott i hagen nå. Også kalt kjærlighetsurt og magiurt.



Et must i kjøkken-, og  urtehagen.
Den kan erstatte buljong i supper og sauser, for smaken er buljongaktig. Men bruker en for mye, blir det rett og slett ikke godt.
Det sies at et blad om dagen, gjør underverk mot bl.annet muskel og leddplager, men jeg glemmer jo å ta et blad om dagen,)
Blad kan surres i stekepannen sammen med kjøtt og kjøttkaker.



Men over til oppskriften:

1 bunt løpstikke (en god håndfull fine blad, og stilker)
25 g parmesan
1 fedd hvitløk
1 dl god olivenolje
salt og pepper
(og pinjekjerner for de som ønsker det. Selv er jeg allergisk mot den, så jeg kutter den bare ut)

Alt blandes i en foodprosessor. Holder seg fint en uke i kjøleskap.

Kjempegod på salaten, og nydelig på hjemmelaget pizza! Ellers er det bare å prøve seg frem.

:-)

3 kommentarer:

  1. Takk for tips! Det har jeg ikke prøvd før :-)

    SvarSlett
  2. Hei! Det er notert. Har flere planter. Skal spise et blad framover hver dag, kanskje det kan hjelpe på krukkebærerryggen.
    Pestoen skal prøves. Anne

    SvarSlett
  3. Jeg liker ikke å lage mat, men jeg elsker bildene dine!

    SvarSlett