onsdag 18. juni 2014

Blomster


Den eneste viltvoksende irisen i Norge, Sverdiris, Iris pseudacorus. Høyrest og flott lyser den opp i hagen både i dammen og andre steder. Den trives godt med røttene i vann også.
Den i dammen min, har jeg plantet i en torvblokk med litt leirejord inni, på ca 20 cm dyp.



 En humle på jakt etter nektar.



Sibiriris, Iris sibirica hvit. Den blå har jeg mange tuer av, men denne skal jeg få delt etter blomstring. 



 Nydelige Stjerneskjerm! Astrantia major.



Dette er den rødeste jeg har, så har jeg en hvit og en grønn/hvit. 



Verbascum phoeniceum `Violetta`, purpur mullein. Vakker blomst, som blir så høy at den må støttes opp noe. 



 En annen variant Verbascum. Har en til som er lilla/rosa inni, men skal tro om den er borte?
Jeg pleier å kalle den Pakkeblomst, for knoppene er som små søte pakker som åpner seg opp.
Skal se om jeg finner igjen seriebildene jeg tok av den for noen år siden.



Praktfulle Enghumleblomst! Geum rivale. 



Skyggesildre ved dammen, Saxifraga urbium.



 Og Orientvalmue, Papaver orientale. Mange har åpnet seg, men jeg syns knoppene kan være like flotte på denne store valmuen.
Her besøk av en Høstbjørnespinner, Orgyia antiqua.



Sibirvalmue, Papaver croceum. 



 Både den hvite og denne Løytnadshjerte blomstrer ennå.



Prestekrage.



Bukkeblad, Menyanthes trifoliata. Den vokser vilt på myrer og tjern, jeg har min i dammen. 




Ingen hage uten lus,)
Blir det for ille, brukes hageslangen og spyler de av for en stund. Småfuglene er og flinke til å ta lus.

Dette var litt av blomstringen nå. Så var det å få tatt bilde av alle Storknebblomstene. Begynner å få endel forskjellige av dem, og de må i hagedagboken etterhvert.

2 kråkeunger har kommet ut av reiret i furua, kjøttmeisungene er ute av kassa i rogna, og katten er ikke innestengt lenger. Fuglene flyr godt nå.
Koselig når de kommer innom hagen igjen etter mat. 

:-)


5 kommentarer:

  1. Så flotte blomsterbilder du har tatt! Jeg har den gule Iris pseudacorus stående i dammen rett i nettingpotter uten jord. De trives som bare det :-)
    Bukkeblad var min favoritt i dag!

    SvarSlett
  2. Så mye flott som blomstrer hos deg. Bukkeblad var ny for meg. Veldig artig og fin plante :-). Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Du verden for noen fantastiske fotografier. Jeg er også veldig svak for knopper særlig valmuer og peoner. God junikveld! Anne

    SvarSlett
  4. Vakre bilder :-)) Og så klart! En bladlus :-D Herlig!

    SvarSlett
  5. Jeg ligger visst langt etter i bloggverdenen,,,, Kjempeflotte bilder av nydelige planter fra hagen din! Jeg måtte en liten tur ut i hagen med kamera, men det er nytteløst i vinden hos oss og få noelunde ok bilder. Må visst ha med en ekstra hånd til å holde fast på mine fototurer :)

    SvarSlett