torsdag 5. juni 2014

Akeleier, gudeblomst mm




Litt bilder fra noen av akeleiene mine som blomstrer. 



















 Gudeblomst `Dodecatheon meadia`. Denne er lilla, den under her rød. Finnes det hvit tro?

                   
                             
 Gudeblomsten er en sterk og søt liten staude.



 Rosa Ormeslirekne `Polygonum bistorta`. Kan bli et ugras i hagen.



Prakthumleblomst `Geum coccineum`



 Brunstorkenebb `Geranium phaeum`. Ja, denne er fin, men selvsår seg over alt.



 Valurt ´Symphytum officinale`. Kalles også glattrot, for har du først fått den i hagen, blir du ikke kvitt den. 
Men fin til gjødsel, akkurat som med brennesle legges den i vann en til to uker, tynnes ut og brukes.

Her er det varmt i været, og mens jeg har sittet litt her ved dataen, har en solflue holdt meg med selskap ved tastaturet.
Det er faktisk 28 pluss i skyggen nå, og jeg som har 15 som trivselstemperatur på sommeren da,)
Det er bare å gjøre som katten, ta siesta:)

Ønsker alle fine junidager:)

4 kommentarer:

  1. Ja nå danser akeleiene rundt i hagen i sine vakre kjoler :-)) Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Så nydelige akeleier, og flotte bilder! Hvordan gjør du det for å få sort bakgrunn? Det fikk virkelig frem alle detaljene i blomsten!
    Jeg har vært uten nett i flere dager, og har ikke kunnet gå på bloggbesøk, men nå kan jeg :)
    Ønsker deg god helg!

    SvarSlett
  3. Så mange flotte blomster du har! Likte Rosa Ormeslirekne veldig godt. Nydelig farge og form. Skal Google litt mer, kanskje den er hardfør.-)

    SvarSlett
  4. Lekkre akeleier og Gudeblomst. Bildene dine er som sagt før,,,en nytelse! Gudeblomst finnes i hvit har jeg sett,,,Alba. Har den ikke selv men ønsker meg den!

    SvarSlett