onsdag 14. mai 2014

En av hagens vakreste i mai







 Uvularia grandiflora er en nydelig staude. Blomstene er kanskje litt anonyme, men utrolig vakre blader, og er en staude vel verdt å ha i hagen. Sart og elegant i lett vind.
 På norsk kalles den nikkeblomst, eller sørgeblomst/sørgeklokke.




Jeg har hatt min under hurdalsrosen og gjerdesolhatten i mange år, men tidligere i år fikk jeg endelig flyttet den litt mere synlig. Nå står den der morgensola og kveldssola skinner ikke så langt unna dammen, for den er ikke så glad i mye lys.
Etter blomstring vokser den til ca 60 cm. 

:)

4 kommentarer:

  1. De er så fine, ja! Liker så godt de hengende blomstene.

    SvarSlett
  2. Den var ukjent for meg. Veldig fin!

    SvarSlett
  3. Nydelig!
    Jeg har hatt den, men sneglene spiste på den med en gang den kom opp om våren. Til slutt var det ikke mer igjen av den.

    SvarSlett
  4. Den var bare helt nydelig! Skulle gjerne hatt den i hagen selv! Ha det fint så lenge :)

    SvarSlett