søndag 30. mars 2014

Orreleik og Piip-show på hytta




 Da har vi hatt en flott helg på hytta igjen:)  Når storfuglen spiller opp til dans og småfuglen er lett å be til fóring, da er det vår på hytta også.




 Nå håper vi snøen holder til Påske, men det ser litt dårlig ut.
 Det er mere snø enn det ser ut til her. Dette er den bare flekken jeg var innom for å sette av en rustvingespinner jeg fant på skituren rett etter frokost.



Rustvingespinner. Et ganske vanlig syn på snøen i mars.



 Liv i maurtuene:)



 Og her har vi Piip-showet vårt på hytta.  I hele fjorvinter og i år har vi hatt flott underholdning utenfor kjøkkenvinduet på hytta.



 Toppmeis, granmeis, spettmeis og kjøttmeis har vært innom.


Tillitsfulle granmeisen.



 Lavskrike, en nydelig fugl. Også kalt tellsjor, rausjor, tømmermannsfugl  mm.
Den var en kjær venn av tømmerhoggerene før, da den ofte kom og fikk mat.
En tillittsfull og artig fugl å få på besøk.

Den er tidlig ute i hekkinga. Den begynner rundt mars, og har ofte nyklekte unger denne måneden. Den kan ofte hekke og ha nyklekte unger  i  35-40 minusgrader.

Den har en mjauende lyd, lett i fjærdrakten som gir den en stille lyd når den flyr. 



 Hytta på haugen. 



Fongen, høyeste fjellet på 1441 moh. Tronshatten til høyre.





I morgen skal jeg ut i hagen her hjemme og se om det har rørt seg der også denne helgen.
Det er alltid så spennende når vi kommer fra hytta på våren, og se om det har kommet noe nytt i hagen på de dagene vi har vært borte. Det har stått stille lenge, men med litt mere varme, kommer det nok skikkelig igang snart.

:)

2 kommentarer:

  1. Herlig beskrivelse av hyttetur på fjellet! Jeg, som ellers helst holder meg i lavlandet og nær sjøen, fikk til og med lyst på en lignende tur :-)) Jeg tenker du fikk noen positive overraskelser i hagen også?! med all denne solen :-))

    SvarSlett